Choć za niesamowitego gorącego mieszczucha Toyoty trzeba w Polsce zapłacić minimum 143 900 zł, chętnych nie brakuje. 3-drzwiowe auto segmentu B w wyposażeniu podstawowym ma m.in.: 18-calowe felgi ze sportowymi oponami Dunlop, system bezkluczykowego dostępu, LED-owe reflektory, kamerę cofania, system multimedialny z 8-calowym ekranem i pakiet najważniejszych systemów asystujących i wspomagających kierowcę.
Poznaj szczegóły: Pobierz BROSZURĘ Toyoty GR Yaris
Za dopłatą 19 000 zł jest oferowany ważny dodatek, a mianowicie pakiet Sport. Zawiera on dwa dyferencjały Torsen, po jednym na oś, sportowe zawieszenie i 18-calowe felgi z oponami Michelin Pilot Sport 4S. Dla osób poszukujących wszystkiego co się da, jest jeszcze pakiet VIP wyceniony na 11 000 zł, zawierający wyświetlacz head-up display, czujniki parkowania, system monitorowania martwego pola i ostrzegania o ruchu poprzecznym oraz markowy system audio JBL.
ZOBACZ WIDOK 360°
Toyota GR Yaris to miejski hatchback wyposażony w zaawansowany napęd 4x4, mocny silnik, lekką konstrukcję z włókna węglowego i aluminium, gruntownie zmodyfikowane zawieszenie i ogromne hamulce. Takie cechy pozwalają jej walczyć z wieloma większymi hot-hatchami. Jakie sekrety kryje w sobie drogowe auto, które jest bazą dla następnej rajdówki WRC Toyoty?
Napęd 4x4
GR-Four – tak Toyota nazwała napęd 4x4 zastosowany w GR Yarisie. Określenie nawiązuje do rajdowego modelu Celica GT-Four z napędem 4x4. Nowy hot hatch jest pierwszym sportowym autem Toyoty z napędem na obie osie, które trafiło na drogi od zakończenia produkcji czteronapędowego modelu Celica w 1999 roku.
Przeczytaj także: Jest tak gorąca, że aż parzy! Toyota Yaris wyrosła na drapieżnego hot-hatcha
W GR Yarisie za rozdział momentu obrotowego pomiędzy osiami odpowiada szybkie sprzęgło. Jest umieszczone tuż przed tylnym dyferencjałem i żongluje momentem obrotowym bazując na przyspieszeniu wzdłużnym i poprzecznym auta, hamowaniu czy stopniu skrętu kół. Układ zastępuje klasyczny, centralny mechanizm różnicowy, znany z wielu czteronapędowych aut. Pozwala na precyzyjne dawkowanie siły napędowej, a jednocześnie jest prosty i lekki. Napęd 4x4 zastosowany w Toyocie GR Yaris jest nawet o 11 kilogramów lżejszy od systemów montowanych w hot hatchach konkurencji. A na tym różnice się nie kończą.
Trzy tryby jazdy
Popularne układy dołączanego napędu 4x4 bazują na napędzie na przód, a w określonych warunkach mogą przekazać do 50% momentu obrotowego na tylne koła. Rozwiązanie zastosowane w nowym hot-hatchu Toyoty bez przerwy rozdziela siłę napędową pomiędzy obie osie. Ale różni się też od systemów stałego napędu na cztery koła, które rozdysponowują moment między osiami w niezmiennych proporcjach. W zależności od sytuacji GR Yaris może błyskawicznie rozdysponować siłę napędową w stosunku 100:0, czyli wprawiać w ruch tylko przednią oś lub 0:100 – napędzać wyłącznie tylne koła.
Widzieliśmy: To najmocniejsze 3 cylindry na świecie! Toyota GR Yaris zaprezentowana w Warszawie
Dodatkową kontrolę nad napędem 4x4 Toyoty GR Yaris dają trzy tryby jazdy. Podstawowym jest Normal, w którym 60% momentu obrotowego trafia na przednie koła, a pozostałe 40% dociera do tylnej osi. Program stworzono z myślą o codziennej jeździe. W konfiguracji Sport napędzana jest głównie tylna oś – proporcje wynoszą w założeniu 30:70. Auto staje się bardziej zwinne i świetnie radzi sobie na małych, krętych torach. Trzecim trybem jest Track, w którym moment obrotowy jest rozdzielany w idealnym stosunku 50:50. To ustawienie również zaprojektowano z myślą o torowej rywalizacji czy startach na odcinkach rajdowych.
Warto jednak zaznaczyć, że system zastosowany w sportowej Toyocie może nagle zmienić rozkład momentu obrotowego między osiami, by poprawić prowadzenie auta w danej sytuacji. Opcjonalnie – po wybraniu dodatkowego pakietu Sport – Toyota GR Yaris może dysponować również mechanizmami różnicowymi typu Torsen przy obu osiach. Takie dyferencjały dodatkowo poprawiają rozdział momentu obrotowego pomiędzy kołami danej osi.
3 doładowane cylindry
Toyota GR Yaris jest napędzana 3-cylindrową jednostką z turbodoładowaniem o pojemności 1.6 litra, która wkręca się do ponad 7 tys. obrotów. Wyciskana moc wynosi 261 KM oraz 360 Nm. W rezultacie GR Yaris jest najmocniejszym drogowym samochodem na świecie z 3-cylindrową, tradycyjną jednostką spalinową spalinową. Kompaktowa i lekka jednostka ma poszerzone zawory wylotowe i turbosprężarkę z łożyskami kulkowymi. Silnik GR Yarisa połączono z tradycyjną, manualną skrzynią biegów o 6 przełożeniach.
Hamulce i zawieszenie
Bez kompromisów Toyota podeszła również do zawieszenia. Z przodu zastosowano popularne kolumny MacPhersona. Z tyłu zaś samochód dysponuje podwójnymi wahaczami, które dodatkowo zwiększają precyzję prowadzenia. By zastosować niezależne zawieszenie zamiast belki skrętnej, inżynierowie odpowiedzialni za stworzenie GR Yarisa zdecydowali się na istotną modyfikację konstrukcji samochodu. W tylnej części auto bazuje na platformie większej Toyoty Corolli, która w standardzie dysponuje układem wielowahaczowym. Ponadto tylne koła Toyoty GR Yaris są rozstawione o 30 mm szerzej niż w podstawowym Yarisie, co dodatkowo zwiększa stabilność sportowego auta.
Z przodu samochód zatrzymują tarcze o średnicy aż 355 mm oraz 4-tłoczkowe zaciski. Pod tym względem rozmiar hamulców GR Yaris wyprzedza wielu sportowych konkurentów z segmentu C, a nawet nową Toyotę GR Suprę. Z tyłu auta znalazły się natomiast 297-milimetrowe tarcze z zaciskami 2-tłoczkowymi. Co więcej, dla większej sprawności cieplnej tarcze wykonano z dwóch różnych materiałów, a to skutkuje lepszą wydajnością układu hamulcowego w czasie sportowej jazdy. Uzupełnieniem są lekkie obręcze o średnicy 18 cali z kutego aluminium.
Redukcja masy
W ograniczaniu kilogramów poza lekkim silnikiem i układem napędu 4x4, pomaga specjalna konstrukcja nadwozia. Dach samochodu zrobiono z włókna węglowego, a do wykonania maski, pokrywy bagażnika oraz drzwi wykorzystano aluminium. W efekcie samo nadwozie GR Yarisa jest prawie o 40 kg lżejsze niż to zastosowane w standardowej Toyocie Yaris. Mimo napędu 4x4 całe auto waży tylko 1280 kg, co w połączeniu z 261-konnym silnikiem daje mu (wg danych przed homologacją) przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 5,2 s.
Japońscy inżynierowie zwrócili również uwagę na odpowiedni rozkład mas i aerodynamikę. Silnik cofnięto ku tyłowi nadwozia, zaś akumulator wsadzono do bagażnika. Do tego linię lekkiego dachu poprowadzono o ponad 9 cm niżej, więc środek ciężkości również przemieścił się bliżej podłoża, a nadwozie stało się bardziej opływowe. Modyfikacje konstrukcji miały istotny cel – tak przygotować samochód, by był optymalną bazą pod rajdówkę WRC. Z myślą o tym zastosowaniu samochód otrzymał też trzydrzwiowe nadwozie, którego nie znajdziemy w nowym Yarisie.
Toyota GR Yaris - dane techniczne
SILNIK | |
---|---|
Typ | Trzy cylindry w układzie rzędowym |
Umiejscowienie wałka rozrządu | DOHC 12V z VVTi |
Typ wtrysku | D4S - bezpośredni i pośredni wtrysk paliwa |
Doładowanie | Turbosprężarka |
Pojemność (cm3) | 1618 |
Średnica cylindra x skok tłoka (mm) | 87,5 x 89,7 |
Stopień sprężenia | 10,5:1 |
Moc maksymalna KM (kW) | 261 (192) |
Maksymalny moment obrotowy (Nm) | 360 |
Norma emisji spalin | Euro 6d Temp |
PRZENIESIENIE NAPĘDU | GR-FOUR 4WD system |
Typ skrzyni biegów | Manualna, 6-biegowa |
OSIĄGI | |
Stosunek mocy do masy kg/kW (kg/KM) | 6,7 (4,9) |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 5,2 s |
Prędkość maksymalna (km/h) | 230 (ograniczona elektronicznie) |
ZAWIESZENIE | |
Przednie zawieszenie | MacPherson |
Tylne zawieszenie | podwójne wahacze |
Układ kierowniczy | Rack&Pinion, elektrycznie wspomagany |
Minimalna średnica skrętu (m) | 10,8 |
HAMULCE | |
Przednie (średnica w mm) | Wentylowane tarcze (356) 4-tłoczkowe zaciski |
Tylne (średnica w mm) | Wentylowane tarcze (297) 2-tłoczkowe zaciski |
Opony | Dunlop SP Sport MAXX050 Michelin Pilot Sport 4s |
Wymiary opon | 225/40 R18 |
WYMIARY ZEWNĘTRZNE | |
Długość całkowita | 3995 mm |
Szerokość całkowita | 1805 mm |
Wysokość całkowita | 1460 mm |
Rozstaw osi | 2558 mm |
Rozstaw kół przednich | 1530 mm |
Rozstaw kół tylnych | 1560 mm |
Masa całkowita (bez kierowcy) | 1280 kg |