– Toyota jest zaangażowana w inwestycje produkcyjne w Polsce od 1999 roku, zatrudniając obecnie 2000 stałych pracowników. Chcemy dalej wzmacniać naszą obecność w Polsce – powiedział Eiji Takeichi, Prezes Toyota Motor Manufacturing Poland. Nakłady inwestycyjne na najbliższe zaplanowane projekty wyniosą około 650 milionów złotych. Ma to zwiększyć dotychczasowe zaangażowanie Toyoty w inwestycje produkcyjne w naszym kraju do ponad 4 miliardów złotych. – Toyota zawsze dąży do zwiększania wykorzystania zasobów lokalnych fabryk, dopasowując się do trendów w danym regionie i mając na uwadze ich stabilny rozwój – powiedział Johan van Zyl, Prezes i CEO Toyota Motor Europe.
.
Przekładnie do napędów hybrydowych
Przekładnia hybrydowa jest kluczowym elementem technologii hybrydowej Toyoty, która koordynuje współdziałanie napędu elektrycznego i silnika spalinowego. Przekładnia z Wałbrzycha będzie współpracowała z silnikiem o pojemności 1.8 l w zespole napędowym montowanym we wszystkich sprzedawanych w Europie hybrydowych modelach Toyota Auris i Toyota Auris Touring Sports. Znajdzie też zastosowanie w Toyocie C-HR, nowym crossoverze, którego produkcja ruszy z końcem bieżącego roku.
Zobacz: Toyota Prius Plug-in Hybrid: nowy elektryk z wtyczką
Obecnie układy hybrydowe dla modelu Auris powstają w zakładzie Toyota Motor Corporation w Japonii, skąd są importowane do Europy. Dodatkowo, w fabryce w Wałbrzychu od 2018 roku realizowane będą funkcje badawcze, które poprzez testowanie materiałów będą wspomagać proces lokalizacji części do produkcji przekładni hybrydowych.
.
Nowe silniki benzynowe
Fabryka Toyoty w Jelczu-Laskowicach, która produkuje obecnie silniki Diesla o pojemnościach 1.4 l, 2.0 l i 2.2 l, doda do swojej oferty dwa silniki benzynowe. Montaż pierwszego z nich o pojemności 1.5 l rozpocznie się w lutym 2017 roku. Będzie on montowany w Toyocie Yaris. Natomiast od roku 2019 wystartuje produkcja zupełnie nowego 2-litrowego silnika benzynowego, który uzupełni asortyment silników Toyoty przeznaczonych do samochodów produkowanych w Europie w nadchodzących latach.
Sprawdź: Toyota C-HR: polski cennik i wyposażenie crossovera
– TMIP produkuje obecnie tylko silniki wysokoprężne. Jednak rynek europejski ewoluuje w kierunku zwiększonego udziału pojazdów benzynowych, hybrydowych oraz elektrycznych – stwierdził Kazunari Masuoka, Prezes Toyota Motor Industries Poland. – Dlatego też istotne było dla nas zróżnicowanie produkcji i rozwój umiejętności wytwarzania silników benzynowych, co pomoże zapewnić naszej fabryce stabilniejszą przyszłość.
.
Połączenie fabryk Toyoty w Polsce
W nawiązaniu do decyzji o nowych projektach inwestycyjnych w polskich fabrykach koncernu oraz do faktu, że oba zakłady – poprzez wytwarzanie silników benzynowych – będą realizowały podobny profil produkcji, Toyota poinformowała również o planowanym połączeniu obu przedsiębiorstw w jedną organizację.
Przeczytaj: Toyota kolejny rok bije Mercedesa i BMW
We wspólnym liście do pracowników prezesi obu firm, Eiji Takeichi i Kazunori Masuoka, podkreślili: "Patrząc na zmiany, które zachodzą na rynku motoryzacyjnym, musimy dostosować do nich nasze produkty oraz organizację. Poprzez połączenie naszych fabryk w jedną firmę zwiększymy skalę naszej działalności i będziemy w stanie pozyskać projekty, które pozwolą nam odpowiedzieć na wyzwania przyszłości i zapewnią stabilny rozwój nowo utworzonemu przedsiębiorstwu".
Połączenie będzie sfinalizowane z końcem obecnego roku finansowego, tj. 31 marca 2017 roku, a nowa firma przyjmie nazwę Toyota Motor Manufacturing Poland.