Prius wzbogaca się o dopisek AWD-i w nazwie. Takie auto zostało wyposażone w nową kompaktową baterię niklowo-wodorkową, dostosowaną do pracy w niskich temperaturach. Prius 2019 z przednim napędem otrzyma natomiast nową baterię litowo-jonową. Co ciekawe Prius z 4x4 będzie mieć praktycznie tak samo przestronną kabinę pasażerską co wersja 4x2 i porównywalne zużycie paliwa oraz emisję spalin.
Inteligentny napęd 4x4 z silnikiem elektrycznym przy tylnej osi ma zwiększać pewność prowadzenia w trudnych warunkach drogowych. Duży moment obrotowy generowany przez dodatkowy silnik współpracuje z pełnym układem hybrydowym napędzającym przednią oś. AWD-i włącza się automatycznie, gdy wymagają tego warunki na drodze. Napęd 4x4 jest dołączany podczas ruszania, przy prędkości do 10 km/h oraz przy wyższych prędkościach, gdy czujniki wykryją śliską nawierzchnię. Układ napędowy AWD-i jest kompaktowy i lekki, nie wymaga przy tym zastosowania wału napędowego ani centralnego mechanizmu różnicowego.
Prius AWD-i w Polsce
„Prius w gamie hybryd Toyoty zawsze jako pierwszy pokazywał najnowsze rozwiązania w zakresie tej technologii. Teraz mamy do czynienia z kolejną rewolucją technologiczną – po raz pierwszy napęd hybrydowy w klasycznym nadwoziu auta osobowego otrzymał system 4x4. A wszystko tak inteligentnie skonstruowane, by połączyć dotychczasową legendarną ekonomikę jazdy z niespotykaną dotąd w osobowych hybrydach tej klasy najwyższą możliwą jakością prowadzenia w każdych warunkach pogodowych. To drogowskaz dla pozostałych miejskich hybryd Toyoty pokazujący, w którą stronę będzie podążał rozwój tej technologii. U nas na Priusa AWD-i Hybrid będziemy musieli jeszcze poczekać. Obecnie trwa okres promocji modeli z rocznika 2018, a od lutego przyszłego roku czeka nas kilka intensywnych miesięcy wprowadzania do oferty zupełnie nowych generacji Corolli oraz RAV4. Po nich nastąpi długo wyczekiwany polski come back naszej światowej ikony wśród sedanów – Toyoty Camry. Ale z pewnością Prius z napędem AWD-i zasługuje na miejsce w polskiej ofercie Toyoty”
– powiedział Robert Mularczyk, PR Senior Manager Toyota Motor Poland.
Pionier architektury TNGA
Prius 4. generacji, który zadebiutował w 2016 roku, to pierwszy model zaprojektowany na platformie Toyota New Global Architecture (TNGA). Nowa konstrukcja jest o 60% sztywniejsza od poprzedniego modelu, poprawiając stabilność jazdy, pewność prowadzenia w zakrętach oraz odporność na zderzenia. Dzięki platformie TNGA o niżej położonym środku ciężkości oraz napędowi hybrydowemu 4. generacji Prius zyskał lepsze osiągi i większy komfort prowadzenia.
Europejski debiut Priusa AWD-i będzie miał miejsce podczas Brussels Motor Show w dniu 18 stycznia 2019 roku.