Toyota Supra to model z długą historią. Pierwsza generacja zadebiutowała w 1979 roku. Od tamtej pory doczekała się czterech wcieleń, jednak w 2002 roku podjęto decyzję o zakończeniu produkcji. Czwartą Suprę, model A80, rozsławił w szczególności film „Szybcy i wściekli”, a także legendarny 330-konny silnik Twin Turbo 2JZ-GTE – ulubiony motor tunerów, drifterów i amatorów drag racingu. 2JZ jest ceniony i poszukiwany na rynku ze względu na wyjątkową odporność i podatność na przeróbki. Na początku lat 90. Supra A80 była jednym z najmocniejszych seryjnych samochodów, a przy tym wyróżniała się na tle europejskiej i amerykańskiej konkurencji niezwykłą starannością wykonania, niezawodnością i odpornością na najbardziej spektakularne sportowe popisy. Po 20 latach legenda japońskiego motorsportu ma jednak wrócić w najlepszej możliwej odsłonie. Nowa Supra A90 ma wysoko ustawioną poprzeczkę.
Porównywalna moc, lżejsza konstrukcja
Premiera seryjnej Toyoty Supry w Europie jest zaplanowana na wrzesień, a do salonów model trafi w połowie przyszłego roku. Nowa Supra została po raz pierwszy pokazana w akcji w ostatni weekend na Goodwood Festival of Speed. Podczas pokazowego przejazdu na torze Goodwood prototyp był pokryty kamuflażem, a producent nie podał żadnych szczegółów technicznych auta. Jednak w rozmowie z dziennikarzami Tetsuya Tada, główny inżynier Supry, zdradził kilka ważnych informacji.
„Nie mogę podać konkretnych wartości, ale moc silnika Supry jest porównywalna z samochodami Lexusa z serii F”
– powiedział Tada redakcji Autocar. Szef zespołu projektantów Supry wskazał na wartość momentu obrotowego na poziomie około 530 Nm.
„Jak sami możecie ocenić, samochód jest lekki i kompaktowy – rozstaw osi jest nawet krótszy niż w Toyocie GT86. Supra jest o około 200-300 kg lżejsza niż samochody serii F”.
Z komentarzy Tady wynika zatem, że Supra będzie miała masę około 1500 kg i rozstaw osi krótszy niż 2,57 m. Prawdopodobnie nowy model będzie też lżejszy od Supry czwartej generacji.
Supra z dwoma silnikami
Niedawno japoński magazyn Best Car przewidywał, że zapowiadana przez Toyotę, opracowana wspólnie z BMW rzędowa szóstka do Supry będzie miała około 335 KM. W ostatnich dniach wypłynął dokument, który to potwierdza. Pochodzi on prawdopodobnie od niemieckiego producenta skrzyni biegów ZF. Wynika z niego jednak, że rzędowa szóstka może nie być jedynym silnikiem benzynowym, dostępnym pod maską sportowego coupe Toyoty.
Z dokumentu ZF można wyczytać, że Supra będzie napędzana dwoma silnikami do wyboru. Słabsza wersja to turbodoładowany, 4-cylidrowy silnik BMW B48B20 o pojemności 2 litrów i mocy 262 KM. Drugą opcję stanowi 6-cylindrowy, rzędowy turbodoładowany silnik B58B30 BMW o mocy 335 KM. Zestawienie wskazuje także, że oba warianty zostaną wyposażone w 8-stopniową automatyczną skrzynię biegów o oznaczeniu ZF-8HP51HIS, wykorzystywaną w wielu modelach BMW.
Testsuya Tada potwierdził, że Supra będzie dostępna z silnikiem 4-cylindrowym. Ze słów głównego inżyniera modelu wynika, że coupe w tej wersji będzie lżejsze, będzie miało lepszy rozkład masy i będzie ostrzej wchodziło w zakręty. Supra będzie miała tylny napęd, rozkład masy w proporcji 50:50 i mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu. W konstrukcji nowego coupe użyto m.in. włókien węglowych co nie tylko zwiększyło jego sztywnośc, ale i pozwoliło obniżyć masę. .Dla zespołu Tetsuyi Tady, który odpowiadał również za konstrukcję GT86, przy budowie Supry przyjemność z prowadzenia była ważniejsza od maksymalizacji osiągów.
„Środek ciężkości Supry będzie niższy niż GT86, a nadwozie będzie dwukrotnie sztywniejsze”
– powiedział Tada.