Toyota Motor Corporation ogłosiła, że w 2017 roku przekroczyła granicę 1,5 miliona hybryd sprzedanych w ciągu roku. Był to jeden z celów założonych w strategii Toyota Environmental Challenge 2050 – koncern planował go osiągnąć do 2020 roku. Łącznie w ciągu 20 lat od premiery Priusa, Toyota sprzedała 11,45 mln samochodów hybrydowych na świecie. Umożliwiło to redukcję emisji CO2 o 85 milionów ton w porównaniu do sytuacji, gdyby wszystkie te samochody miały konwencjonalne silniki spalinowe.
"Wystarczyło tylko 20 lat, aby sprzedaż zelektryfikowanych samochodów wzrosła z 500 aut rocznie w jednym kraju, do 1,5 miliona pojazdów w ponad 90 krajach. Nasi klienci swoimi wyborami potwierdzają jakość, trwałość i niezawodność produkowanych przez nas hybryd. Dzięki nim mogliśmy zbudować solidną podstawę do dalszej rozbudowy gamy masowo produkowanych zelektryfikowanych aut" – powiedział Shigeki Terashi, wiceprezydent Toyota Motor Corporation.
Zobacz: Toyota Prius Plug-in Hybrid - jeszcze bardziej eko
W ciągu 20 lat od premiery Priusa, Toyota nieustannie pracuje nad doskonaleniem i rozwijaniem technologii zelektryfikowanych napędów. W 2014 roku zadebiutowała Toyota Mirai, samochód elektryczny na wodorowe ogniwa paliwowe. Dwa lata później w salonach pojawił się Prius czwartej generacji, a w 2017 roku Toyota rozpoczęła sprzedaż Priusa Plug-in Hybrid drugiej generacji.
Poszerzenie gamy
Toyota zamierza w szybkim tempie rozszerzyć gamę zelektryfikowanych samochodów oraz wybór alternatywnych napędów. Na początku przyszłej dekady Toyota wprowadzi na rynek 10 modeli elektrycznych zasilanych bateriami, zaś począwszy od 2025 roku każdy model Toyoty będzie zelektryfikowany lub będzie miał przynajmniej jeden alternatywny napęd w ofercie.
Zobacz: Toyota RAV4 Hybrid - wszystko co chcesz wiedzieć
Ogłoszona w październiku 2015 roku długofalowa strategia Toyota Environmental Challenge 2050 zawiera 6 głównych celów służących transformacji działalności firmy w taki sposób, aby bilans jej wpływu na środowisko był pozytywny. Pierwszy z nich zakłada redukcję do 2050 roku średniej emisji CO2 nowych samochodów sprzedawanych na całym świecie o 90% w stosunku do 2010 roku. Aby to osiągnąć, Toyota przyjęła 4 średnioterminowe cele:
1. Do 2020 roku osiągnąć roczną sprzedaż hybryd na poziomie 1,5 miliona oraz łączną liczbę 15 milionów (pierwsze założenie już się udało);
2. Zredukować do 2020 roku średnią emisję CO2 nowych samochodów o ponad 22% w porównaniu do 2010 roku;
3. Rozpocząć w 2017 roku sprzedaż miejskich autobusów na ogniwa paliwowe, koncentrując się najpierw na Tokio. Wprowadzić do tokijskiej komunikacji miejskiej ponad 100 tych autobusów przed Igrzyskami Olimpijskimi i Paraolimpijskimi 2020;
4. Uzyskać do 2020 roku roczną sprzedaż 30 000 samochodów na wodór. W Japonii osiągnąć miesięczną sprzedaż 1 000 samochodów na ogniwa paliwowe.
Sprzedaż zelektryfikowanych modeli Toyoty w 2017 roku
Dane TMC (jednostka = 1 000 samochodów)
Model | Globalnie |
||||
Japonia | Ameryka Pn | Europa | Pozostałe | ||
Prius | 218,6 | 116,6 | 68,6 | 11,1 | 22,3 |
Prius α / Prius v / Prius + | 38,5 | 17,6 | 11,7 | 7,4 | 1,7 |
Aqua / Prius c | 149,3 | 131,6 | 14,7 | - | 3 |
Camry Hybrid | 63,3 | 18,9 | 23,6 | - | 20,8 |
Alphard Hybrid1 | 9,3 | 8,9 | - | - | 0,4 |
Auris Hybrid | 88,2 | 2,9 | - | 78,9 | 6,3 |
Vitz / Yaris Hybrid | 130,9 | 27,9 | - | 100,9 | 2,2 |
Avalon Hybrid | 5 | - | 5 | - | (20 aut) units) |
Highlander / Kluger Hybrid2 | 18,3 | - | 18,3 | - | (7 aut) units) |
RAV4 Hybrid | 120,9 | - | 57,2 | 57,2 | 6,5 |
C-HR Hybrid | 191,6 | 96,7 | - | 90,1 | 4,8 |
Corolla Hybrid | 58,5 | - | - | - | 58,5 |
Levin Hybrid | 40,5 | - | - | - | 40,5 |
Vellfire Hybrid | 5,7 | 5,7 | - | - | - |
SAI | 2 | 2 | - | - | - |
Estima / Previa Hybrid | 4 | 4 | - | - | - |
Harrier Hybrid | 9,1 | 9,1 | - | - | - |
Crown Hybrid | 17,5 | 17,5 | - | - | - |
Corolla Axio Hybrid | 11,5 | 11,5 | - | - | - |
Corolla Fielder Hybrid | 23,9 | 23,9 | - | - | - |
Voxy Hybrid | 25,2 | 25,2 | - | - | - |
Noah Hybrid | 19,7 | 19,7 | - | - | - |
Esquire Hybrid | 24,3 | 24,3 | - | - | - |
Sienta Hybrid | 36,9 | 36,8 | - | - | 0,1 |
JPN TAXI | 1,5 | 1,5 | - | - | - |
Lexus LS 600h / LS 600hL / LS 500h | 4,7 | 4,3 | - | 0,1 | 0,3 |
Lexus GS 450h / GS 300h | 5,7 | 3 | 0,1 | 1,3 | 1,3 |
Lexus RX 400h / RX 450h | 30,9 | 6,4 | 9 | 7,7 | 7,7 |
Lexus HS 250h | 0,8 | 0,8 | - | - | - |
Lexus CT 200h | 27,6 | 3,6 | 5 | 8,6 | 10,4 |
Lexus ES 300h | 34,2 | - | 5,7 | - | 28,5 |
Lexus IS 300h | 10,1 | 4,2 | - | 5,3 | 0,6 |
Lexus NX 300h | 35,2 | 4,7 | 3,7 | 19,5 | 7,3 |
Lexus RC 300h | 1,7 | 0,5 | - | 1,2 | (3 auta) units) |
Lexus LC 500h | 1,6 | 1,1 | 0,1 | 0,3 | 0,1 |
Prius PHV / Prius Prime | 51 | 26,7 | 21,7 | 2,5 | 0,1 |
Mirai | 2,7 | 0,8 | 1,8 | 0,1 | - |
Sprzedaż zelektryfikowanych samochodów Toyoty i Lexusa
Dane TMC (jednostka = 1 000 samochodów)
Globalnie | Łącznie | |||||
Japonia | Ameryka Północna | Europa | Pozostałe | |||
1997 | 0,3 | 0,3 | - | - | - | 0,3 |
1998 | 17,6 | 17,6 | - | - | - | 18,0 |
1999 | 15,2 | 15,2 | - | - | - | 33,2 |
2000 | 19,0 | 12,5 | 5,8 | 0,7 | - | 52,3 |
2001 | 36,9 | 18,5 | 16,0 | 2,3 | 0,2 | 89,2 |
2002 | 41,3 | 20,0 | 20,3 | 0,8 | 0,2 | 130,5 |
2003 | 53,3 | 27,2 | 24,9 | 0,9 | 0,4 | 183,8 |
2004 | 134,7 | 68,7 | 55,9 | 8,1 | 1,9 | 318,5 |
2005 | 234,9 | 58,5 | 150,0 | 23,4 | 3,1 | 553,5 |
2006 | 312,5 | 72,4 | 197,6 | 36,0 | 6,5 | 866,0 |
2007 | 429,4 | 82,0 | 287,8 | 49,0 | 10,7 | 1295,4 |
2008 | 429,7 | 104,4 | 255,0 | 57,8 | 12,6 | 1725,1 |
2009 | 530,1 | 251,1 | 205,3 | 54,7 | 19,0 | 2255,2 |
2010 | 690,2 | 392,2 | 195,9 | 70,2 | 31,9 | 2945,4 |
2011 | 629,0 | 316,4 | 185,1 | 82,8 | 44,7 | 3574,4 |
2012 | 1219,1 | 678,0 | 344,7 | 106,9 | 89,5 | 4793,5 |
2013 | 1279,2 | 679,1 | 358,2 | 152,9 | 89,0 | 6072,7 |
2014 | 1266,1 | 684,3 | 323,6 | 171,8 | 86,5 | 7338,8 |
2015 | 1204,5 | 633,6 | 282,9 | 200,9 | 86,4 | 8543,3 |
2016 | 1402,7 | 678,7 | 267,3 | 285,4 | 170,8 | 9946,0 |
2017 | 1520,7 | 658,6 | 246,3 | 392,3 | 223,5 | 11466,7 |
Łącznie | 5469,4 | 3422,5 | 1696,1 | 878,6 |