Via Baltica, droga S61, obwodnica Łomży

i

Autor: GDDKiA Via Baltica, droga S61, obwodnica Łomży

Trasa S61 na Warmii i Mazurach nabiera kształtów. Via Baltica coraz dłuższa

2018-08-06 14:30

Trasa z Mazowsza na Mazury już niedługo nabierze zupełnie nowego wymiaru. Właśnie podpisano umowę na kolejny odcinek trasy S61, tym razem od Szczuczyna do węzła Ełk Południe. Jaki będzie przebieg całej trasy?

Trasa na mazury nigdy nie należała do najłatwiejszych. Wąskie drogi, na których roiło się od ciężarówek nie zachęcały do dalekich podróży. Jednak już za kilka lat na Warmię i Mazury będziemy jechać wygodną, szeroką arterią.

Właśnie podpisano umowę na projekt i budowę ostatniego z warmińsko-mazurskich odcinków drogi ekspresowej S61. Wykonawcą 23-kilometrowego fragmentu trasy od Szczuczyna do węzła Ełk Południe będzie konsorcjum firm: Porr, Porr Bau oraz UNIBEP.  Wartość zadania wynosi ok. 699,5 mln zł. Planowany czas realizacji to 29 miesięcy z wyłączeniem okresów zimowych (15.12 – 15.03).

Powstały odcinek trasy S61 będzie drogą dwujezdniową o kategorii drogi ekspresowej. Wraz z trasą powstanie wiele dróg serwisowych, obiektów inżynierskich oraz obiektów ochrony środowiska. Remontom zostaną poddane niektóre lokalne drogi. Połączenie z siecią dróg lokalnych będzie możliwe poprzez węzły drogowe: Guty, w gminie Szczuczyn, oraz Ełk Południe, w gminie Ełk w pobliżu msc. Nowa Wieś Ełcka.

Via Baltica na Warmii i Mazurach

Odcinek, na budowę którego została właśnie podpisana umowa jest jednym z trzech fragmentów drogi ekspresowej S61 Szczuczyn – Raczki, będącej częścią europejskiej trasy Via Baltica. Inwestycja została podzielona na trzy odcinki realizacyjne:

Zadanie nr 1: Szczuczyn – węzeł Ełk Południe (ok. 23 km);

Zadanie nr 2: węzeł Ełk Południe – węzeł Wysokie o dł. ok. 23 km (w tym połączenie z obwodnicą Ełku w ciągu S16 o dł. ok. 4 km);

Zadanie nr 3: węzeł Wysokie – Raczki (ok. 20 km).

Przebieg trasy Via Baltica

Obecnie w realizacji jest 188 kilometrów drogi ekspresowej S61 za ok. 4,6 mld zł. Na podpisanie umowy czeka już tylko odcinek Łomża Zachód – Kolno o długości 13 km i wartości ok. 525,6 mln zł.

Polski odcinek Via Baltica to również blisko 105 km drogi ekspresowej S8 od węzła Powązkowska w Warszawie, do końca obwodnicy Ostrowi Mazowieckiej. W tym roku kierowcy pojadą brakującymi odcinkami od Wyszkowa do obwodnicy Ostrowi Mazowieckiej.

Via Baltica - przebieg trasy na Warmii i Mazurach

i

Autor: GDDKiA Via Baltica - przebieg trasy na Warmii i Mazurach Link: Powiększ zdjęcie

Odcinki realizacyjne drogi ekspresowej S61:

1. Podborze – Śniadowo (w realizacji). Długość ok. 19,5 km, wartość ok. 479 mln zł, oddanie IV kw. 2020 r.

2. Śniadowo – Łomża Południe (w realizacji). Długość ok. 17 km, wartość ok. 380 mln zł, oddanie IV kw. 2020 r.

3. Łomża Południe – Łomża Zachód (w realizacji). Długość ok. 7,2 km, wartość ok. 218 mln zł, oddanie IV kw. 2020 r.

4. Łomża Zachód – Kolno (umowa nie podpisana). Długość ok. 13 km, wartość ok. 525,6 mln zł, oddanie planowane II połowa 2021 r.

5. Kolno – Stawiski (w realizacji). Długość ok. 16,5 km, wartość ok. 288 mln zł, oddanie IV kw. 2020 r.

6. Stawiski – Szczuczyn (w realizacji). Długość ok. 18 km, wartość ok. 342 mln zł, oddanie IV kw. 2020 r.

7. Obwodnica Szczuczyna II jezdnia (w realizacji). Długość ok. 6,6 km, wartość ok. 75 mln zł, oddanie wiosna 2020 r.

8. Szczuczyn – Ełk Południe (podpisana umowa). Długość ok. 23 km, wartość ok. 700 mln zł, oddanie planowane III kw. 2021 r.

9. Ełk Południe – Wysokie (w realizacji). Długość ok. 23 km (wraz z S16 do Ełku), wartość ok.  686 mln zł, oddanie III kw. 2021 r.

10. Wysokie – Raczki (w realizacji). Długość ok. 20 km, wartość 484 mln zł, oddanie poł. 2021 r.

11. Raczki – obw. Suwałk (w użytkowaniu). Długość ok. 13 km, wartość 659 mln zł, oddana 2014 r.

12. Obwodnica Suwałk (w realizacji). Długość ok. 12,8 km, wartość ok. 300 mln zł, oddanie wiosna 2019 r.

13. Suwałki – Budzisko (w realizacji). Długość ok. 24,2 km, wartość ok. 605 mln zł, oddanie połowa 2020 r.

Via Baltica

i

Autor: GDDKiA Juz gotowy fragment Via Baltica