Tak w największym skrócie można przedstawić najnowszego członka w rodzinie audi A5 – sportbacka, w którym jak przystało na przedstawiciela klasy średniej premium spod znaku czterech kół nie brak nowoczesnych rozwiązań i najnowszych technologii.
Dużą sztywność nadwozia, co stanowi podstawę dla sportowo-precyzyjnego prowadzenia, nadzwyczajnego komfortu toczenia kół, wysokiego bezpieczeństwa podczas zderzenia i ciszy na pokładzie uzyskano m.in. dzięki zastosowaniu specjalnych stali hartowanych podczas procesu kształtowania na prasie.
Płyty ze stali borowanej są rozgrzewane w piecu przelotowym do 950 stopni Celsjusza i bezpośrednio potem oziębiane w schłodzonym wodą przyrządzie i formowane pod ciśnieniem. W ten sposób uzyskują ekstremalnie dużą wytrzymałość na rozciąganie – na taśmie o grubości 2 milimetrów i szerokości 30 milimetrów, wykonanej z tego materiału, mogłoby wisieć sześć Audi A5 Sportback, które łącznie ważą dziesięć ton.
Stale hartowane podczas kształtowania na prasie są bardzo lekkie, mają one znaczny udział w bilansie ciężaru samochodu. A5 Sportback 2.0 TFSI waży tylko 1.500 kilogramów.
Wytrzymalsza a zarazem lżejsza konstrukcja karoserii to zasługa również wykonanych z aluminium przednich błotników. Do łączenia wytłoczek oprócz konwencjonalnych metod wykorzystano kleje strukturalne i lutowanie plazmotronowe. Wizualnym rezultatem tych zabiegów są wąskie szczeliny dokładnie spasowanych elementów karoserii.
Najnowocześniejsze techniki zostały również zaangażowane do ochrony pasażerów. Podczas na przykład zderzenia czołowego uruchamiane są pełnowymiarowe poduszki bezpieczeństwa. Sterownik rozpoznaje za pomocą czujnika pozycję siedzenia i może sterować w sposób adaptacyjny przebiegiem wyzwalania napinaczy pasów i poduszek bezpieczeństwa. Oznacza to możliwie najlepszą ochronę w każdej sytuacji, zarówno dla osób o małym, jak i dużym wzroście.
Równie wysoki jak poziom ochrony jest komfort podróżowania w czteroosobowym wnętrzu sportbacka, gdzie eleganckie rozwiązania stylistyczne, doskonała ergonomia, najwyższej jakości materiały i bezkompromisowy poziom jakości wykończenia tworzą niepowtarzalną całość.
Jeśli chodzi o same siedzenia to najbardziej komfortowym wariantem są fotele klimatyzowane; małe wentylatory z automatyczną funkcją dogrzewania gwarantują, że kierowca i pasażer nie będą się pocić ani marznąć.
W początkowym okresie nowe Audi A5 Sportback może być wyposażone w jeden z czterech silników TDI i trzech FSI, a kolejne trzy agregaty pojawią się do połowy 2010 roku.
Najmocniejszym silnikiem w A5 Sportback jest 3,2-litrowy FSI wyposażony w układ Audi valvelift , zmiennego skoku zaworów, który działa na zawory ssące. System w szerokim zakresie steruje ilością zasysanego powietrza. Przepustnica może pozostawać całkowicie otwarta także podczas częściowych obciążeń, straty dławienia są mniejsze i poprawia się sprawność.
Silnik charakteryzują zwarte wymiary i mały ciężar. Jego skrzynię korbową wykonano ze stopu aluminium i krzemu, dzięki temu ciężar całkowity samochodu jest niższy, a rozdział nacisku na osie korzystniejszy.
Kolejne nowoczesne rozwiązania technologiczne to przełączalny kolektor ssący, zoptymalizowane pod kątem redukcji tarcia łańcuchy rozrządu oraz bardzo efektywna pompa oleju.
Paleta dostępnych przekładni składa się z 6-biegowej skrzyni mechanicznej, bezstopniowej automatycznej przekładni Multitronic oraz siedmiobiegowej dwusprzęgłowej automatycznej skrzyni S-tronic. Auto dostępne będzie oczywiście w wersji quattro z napędem na cztery koła wyposażonej w nowy sportowy mechanizm różnicowy, który przeciwdziała każdej tendencji do nad- lub podsterowności już przy pierwszych jej przejawach.
Z bogatej listy najnowszych rozwiązań w jakie wyposażony jest A5 Sportback warto jeszcze wymienić system odzyskiwania energii dostępny już w modelu Q7. Podczas hamowania silnikiem zamienia on nadmiar energii kinetycznej na prąd elektryczny i czasowo magazynuje go w akumulatorze, co pozwala później odciążyć alternator i zmniejszyć emisję dwutlenku węgla.
Ponadto A5 Sportback z trzema silnikami 2,0 litrowymi i przekładnią manualną od początku sprzedaży będzie wyposażony seryjnie w nowy system start-stop Audi. Gdy samochód zatrzyma się na czerwonym świetle lub skrzyżowaniu, a dźwignia zmiany biegów będzie w pozycji biegu neutralnego i kierowca zdejmie nogę z pedału sprzęgła, to sterownik wyłączy silnik. Na wzniesieniu lub spadku drogi układ hamulcowy utrzymuje ciśnienie w układzie, jeśli wzniesienie nie jest większe niż 10 procent. Silnik zostaje ponownie uruchomiony, gdy tylko kierowca wciśnie sprzęgło; wydajny rozrusznik załatwia to szybko i komfortowo. Kiedy kierowca włącza bieg, silnik już pracuje; gdy puszcza pedał sprzęgła, silnik już osiągnął swoje obroty biegu jałowego.
Natomiast na życzenie Audi oferuje dla A5 Sportback najnowocześniejszą technologię, która nie ma sobie równych wśród konkurencji – system dynamiki jazdy Audi drive select. Dzięki niemu kierowca może za pomocą przycisków w konsoli środkowej ingerować we wszystkie komponenty techniki, które są istotne dla dynamiki jazdy, i zmieniać ich sposób działania zgodnie ze swoimi upodobaniami, wybierając spośród trzech zaprogramowanych charakterystyk pracy – „comfort“, „auto“ i „dynamic“. Jeśli na pokładzie znajduje się system MMI z układem nawigacji, to do dyspozycji jest jeszcze czwarty tryb pracy, o nazwie „Individual”; kierowca może tutaj dowolnie komponować swoje ulubione ustawienia wybierając spośród wielu możliwości.
Audi drive select wpływa na charakterystykę pedału przyspieszenia silnika, punkty przełączania siedmiobiegowej przekładni S tronic i wspomaganie układu kierowniczego servotronic. Modułowa budowa systemu wymaga połączenia z co najmniej jedną z trzech następnych technologii – sportowym mechanizmem różnicowym, adaptacyjną regulacją amortyzatorów lub dynamicznym układem kierowniczym. W przypadku elektronicznej regulacji amortyzatorów w akcji znajdują się tak zwane amortyzatory CDC (CDC = continuous damping control). Ich elektromagnetycznie uruchamiane zawory sterują przepływem płynu hydraulicznego między wewnętrznym i zewnętrznym cylindrem amortyzatora, ustalając przy tym różne wielkości otworów. Duży przekrój przepływu powoduje miękką, a mały twardą charakterystykę tłumienia. Szybki sterownik nieprzerwanie analizuje sygnały, które otrzymuje z 14 czujników i oblicza optymalne tłumienie indywidualnie dla każdego koła w ekstremalnie krótkich odstępach czasu – 1.000 razy na sekundę.
Żeby jednak móc się cieszyć z tych nowinek technicznych, którymi naszpikowany jest A5 Sportback trzeba mieć przynajmniej 139 900 złotych, bo tyle kosztuje najtańsza wersja tego modelu.
audi A5 Sportback w pigułce | |
Rodzaj nadwozia | – hatchback(5d) |
Wymiary nadwozia (dł./szer./wys.) | – 4711/1854/1391 mm |
Rozstaw osi | – 2810 mm |
Rozstaw kół przód/tył | – 1590/1575 mm |
Pojemność bagażnika | – 480/980 l |
Napęd | - na koła przednie lub 4x4 |
Silniki benzynowe: | 2,0TFSI/180 KM, 2,0TFSI/211 KM, 3,2FSI/265 KM |
Silniki wysokoprężne: | 2,0TDI/143 KM, 2,0TDICR/170 KM, 2,7TDICR/190 KM, 3,0TDICR/240 K |