Unimog ma już 70 lat!

2016-10-10 13:13

Unimog stał się synonimem niepokonanego pojazdu roboczego. Legenda świętuje w tym roku swoje 70. urodziny.

Co czyni Unimoga wyjątkowym? To uniwersalność – znane są przypadki używania tego auta jako kompana w podróży dookoła świata, Unimogi dzielnie służą również w straży pożarnej, wojsku, służbach komunalnych, nie dziwi też wykorzystanie ich jako drezyn. Przemyślana konstrukcja obejmuje osie portalowe, które zamontowane są znacznie wyżej niż w zwykłych terenówkach. Nie brakuje oczywiście napędu na cztery koła, możliwości regulacji ciśnienia powietrza w oponach z kabiny, blokad różnicowych na obu osiach czy powodującej zawrót głowy ilości przełożeń.  Unimogi mogą bez problemu pełzać jak i gnać po autostradzie.

Zobacz też: Hennessey VelociRaptor 6x6

Legenda narodziła się tuż po wojnie, gdy inżynier Daimlera, Albert Friedrich, rozpoczął prace projektowe nad ciągnikiem rolniczym. Zniszczone wojną Niemcy potrzebowały uniwersalnego pojazdu działającego sprawnie na polach i w lasach, w straży pożarnej i policji. Friedrich uzyskał pozwolenie na zbudowanie 10 prototypów i tak 9 sierpnia 1946 roku Unimog – nie będący niczym więcej niż ramą z silnikiem - rozpoczął pisanie długiej historii.

Produkcja na skalę masową rozpoczęła się w 1948 roku, a dopiero pięć lat później auto otrzymało zamkniętą kabinę. 25-konny silnik rozpędzał pojazd do 50 kilometrów na godzinę. Nieco później pojawił się Unimog S, który trafił do armii, a produkowany był do 1980 roku, będąc najpopularniejszą serią w historii. Ewolucja trwa nieustannie. Obecnie produkowane Unimogi mają silniki 10 razy mocniejsze niż oryginał.

Przeczytaj też: Mercedes G500 4x4² kontra Ford F-150 SVT Raptor

Na drogi wyjechało 400 000 egzemplarzy Unimogów, a w ofercie na przestrzeni lat pojawiło się 30 wariacji tego pojazdu. Ostatnia generacja miała premierę dwa lata temu. Pod maską można znaleźć silniki cztero- i sześciocylindrowe.

Bądź na bieżąco z motoryzacją. Polub nas na Facebooku

Nasi Partnerzy polecają