Rozbudowa, która zaczyna się 18 marca 2019 wynika z przekroczenia tak zwanego poziomu swobody ruchu. Czym jest ten parametr? To jakościowa miara, która uwzględnia odczucia kierowców dotyczące swobody ruchu - jego płynności, natężenia, możliwości jazdy z dowolną prędkością. Na poznańskim odcinku swoboda ruchu spadła poniżej dopuszczalnego poziomu, dlatego Autostrada Wielkopolska SA jest zobowiązana do poszerzenia drogi o kolejny pas ruchu.
GDDKiA z uwagi na obowiązującą umowę koncesyjną oraz przepisy ustawy o drogach publicznych, jest zarządcą autostrady A2 w ograniczonym zakresie. Wybór wykonawcy jak i cały proces inwestycyjny jest zadaniem Autostrady Wielkopolskiej SA. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ma jednak sprawować stały nadzór i monitoring nad prawidłowym przebiegiem inwestycji. Prace potrwają do 2020 roku i będą prowadzone etapowo.