Wszystko zaczęło się w roku 1973, a dokładniej w maju, kiedy to świat ujrzał I generację Passata. Za stylistykę pojazdu odpowiadał sam Giorgio Giugiaro, włoski guru w zakresie projektowania aut. Początkowo dostępna była jedynie odmiana hatchback, jednak wkrótce pojawiło się także nadwozie kombi. Przez siedem lat produkcji, czyli do roku 1980, nabywców znalazło aż 2 500 000 egzemplarzy B1 (kodowe oznaczenie modelu Passat oraz numer generacji).
>>> Toyota Corolla najpopularniejszym samochodem świata <<<
Druga generacja była sprzedawana w latach 1980-1987. Auto przeszło małą rewolucję technologiczną. Passat zyskał napęd na cztery koła (niektóre wersje), turbodoładowane silniki diesla i pięciocylindrowe silniki benzynowe. Znów był dostępny w odmianach hatchback i kombi, jednak na bazie B2 powstała także limuzyna o nazwie Santana. Samochód ten był produkowany nie tylko w Niemczech - jego montaż odbywał się również w Belgii, Hiszpanii, Brazylii, Meksyku, RPA, a nawet w Chinach. Co ciekawe, Santana oparta o drugą generację niemieckiego bestsellera była produkowana w Azji do 2012 roku, a jej przedłużona wersja (Vista) jest tam składana do dziś. Wszystkie warianty większego brata Golfa sprzedano w liczbie 5,5 mln egzemplarzy, co jest rekordową liczbą w całej historii modelu.
Trzecia (lata 1987-1993) i czwarta generacja (lata 1993-1997) Passata były oferowane wyłącznie w nadwoziach sedan i kombi. Po raz pierwszy wprowadzono do nich silniki TDI oraz turbodoładowane motory benzynowe. B3 sprzedano w ilości 1,6 mln sztuk, natomiast na model B4 znalazło się 700 000 nabywców.
Passat B5 (lata 1996-2005) charakteryzował się w pełni ocynkowanym nadwoziem, nowocześniejszymi silnikami TDI, a w gamie "benzyniaków" pojawiły się motory z 4-8 cylindrami. Na chińskim rynku była również oferowana przedłużana wersja kultowego Volkswagena, a łącznie na świecie sprzedano ponad cztery miliony egzemplarzy B5.
>>> Volkswagen Golf: 38 lat sukcesów, 7 generacji, 29 milionów sprzedanych aut - ZDJĘCIA <<<
Szósta generacja niemieckiego hitu była produkowana od 2006 do 2009 roku, przy czym z taśm montażowych zjechało prawie 1,7 mln aut. W Passacie B6, po raz pierwszy w historii modelu, zaczęto montować dwusprzęgłową przekładnię automatyczną DSG, a klienci mogli dodatkowo zdecydować się na odmianę CC (czterodrzwiowy sedan-coupe) i wersje BlueMotion.
Obecnie sprzedawana generacja Passata (siódma) zyskała wariant Alltrack (większy prześwit i opcjonalny napęd na wszystkie koła). Do końca 2012 roku Volkswagen sprzedał łącznie na świecie ponad 20 milionów Passatów, we wszystkich wariantach.