Volkswagen California jest kamperem osiągającym największe sukcesy w swojej klasie. Przez cztery generacje zostało sprzedanych 157 500 egzemplarzy. Jeden konkretny szczegół jednoczy dzisiejsze modele z modelami pierwszej generacji, bazującej na modelu T3 – rozkładany dach. Powstaje dzięki niemu namiot o wysokości niemal dwóch metrów, a tym samym dodatkowa sypialnia "na piętrze". W końcu dom jest tam, gdzie można zaparkować.
Historia modelu California
Historia tego samochodu rozpoczęła się w 1988 roku, od wyjątkowego kampera bazującego na Transporterze T3. Klienci mogli złożyć zamówienie na pierwszą Californię w jednym z dwóch kolorów: White Pastel lub Marsala Red. Projektanci wnętrz wykazali się znajomością stylu tworząc szaro-białe, starannie rozmieszczone szafki kuchenne. Cena modelu California wynosiła wówczas 39 900 marek niemieckich. Atrakcyjna oferta, sprytne rozwiązania i niezniszczalna konstrukcja bazująca na modelu T sprawiły, że kamper już w pierwszym roku stał się bestsellerem – sprzedano 5 tys sztuk. Tak właśnie California ze specjalnej wersji modelu T, rozwinęła się tworząc własną linię. W ciągu zaledwie trzech lat od debiutu w ręce nowych klientów trafiły 22 tys. tego turystycznego Volkswagena.
Zobacz TEST: Volkswagen California - mobilne cztery kąty
Zmiana z generacji T3 na T4 w sierpniu 1990 r. była porównywalna do rewolucji technicznej. Po czterech dekadach stosowania napędu na tylną oś połączonego z silnikiem typu boxer, specjaliści z marki Volkswagen odwrócili bieg rzeczy: umieścili silnik z przodu i połączyli go z napędem na przednią oś. Miało to wpływ na wszystko w samochodzie: design, zawieszenie, silniki oraz przestrzeń. Szczególnie z tyłu powstało bardzo dużo wolnego miejsca.
Slogan reklamowy podczas wprowadzenia nowego modelu na rynek brzmiał "Hotel California. Spokojna lokalizacja, wygodne wnętrze, widoki panoramiczne gwarantowane". Tak jak "Hotel California" model California T4 stał się hitem, z liczbą 39 tys. sprzedanych egzemplarzy do roku 2003.
California T6 - nawiązanie do przyszłości
Wraz z modelem T5 nastąpił nowy wymiar wygody w kamperach. Ten model Californii także nawiązywał do nowatorskiego pojęcia przestrzeni z pierwotnej wersji. Do roku 2015 około 55 tys. kierowców postawiło na model California T5, który stał się kamperem odnoszącym największe sukcesy wśród pojazdów swojej klasy. Liczne systemy wspomagania kierowcy i najnowsze rozwiązania otworzyły Californii drzwi do uzyskania statusu kampera przyszłości. Model ten stał się bestsellerem w roku 2017, osiągając liczbę 15 155 nowo zarejestrowanych pojazdów w ciągu jednego roku.
Zobacz: Volkswagen California XXL - rodzina się powiększa
Prawdą będzie powiedzenie, że modele California nigdy nie były zwyczajnymi pojazdami. Były one raczej uważane za pojazdy, które dojrzały do miana klasyka swojej epoki. W Niemczech pierwszy model Californii T3 właśnie otrzymał status "klasyka", a wraz z tym literę "H" na tablicy rejestracyjnej. Jest duża szansa na to, że kolejne generacje także dołączą do Galerii Sław wśród klasyków samochodowych. Jedno jest pewne wszystkie Californie, czy to te z początków produkcji, czy z 2018 r. są autami kultowymi, rodzinnymi i chętnymi do przezywania coraz to nowych przygód.