Światowa premiera nowego Golfa GTI odbyła się podczas marcowego Salonu Samochodowego w Genewie, a już w kwietniu firma z Wolfsburga wprowadziła pojazd do seryjnej produkcji. Model GTI to obecnie najbardziej sportowa odmiana w rodzinie Golfa. Łatwo przewidzieć, że ta rasowa wersja, której korzenie sięgaj 1976 roku, odniesie wielki sukces, bo do dnia dzisiejszego wyprodukowanych zostało około dwóch milionów egzemplarzy.
GTI wyróżnia się na tle zwykłego Golfa bardziej sportową stylistyką. Linie zderzaków otrzymały bardziej agresywny kształt, z tyłu znalazł się dyfuzor z podwójnym układem wydechowym z chromowanymi końcówkami, a drobne detale zachowano w typowym czerwonym kolorze. Obniżono również zawieszenie, polakierowano na czerwono zaciski hamulcowe, a seryjnymi obręczami są 17-calowe alufelgi z oponami 225/45 R17. Z tyłu wyróżniają się także przyciemnione światła wykonane w technologii LED. We wnętrzu uwagę zwraca przede wszystkim tradycyjna kratowana tapicerka na sportowych siedzeniach. Podsufitka jest czarna, kierownica multifunkcyjna została spłaszczona dołem, podświetlenie przyrządów zyskało natomiast agresywniejsze czerwone podświetlenie.
>>> Volkswagen Golf 7 zwycięzcą w plebiscycie "Car of the Year 2013" <<<
Pod maską ulokowano benzynowy silnik z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem. Po raz pierwszy ten legendarny sportowy samochód będzie dostępny w dwóch wersjach mocy: seryjnie silnik rozwija 220 KM, a z pakietem Performance – 230 KM. Pakiet dodatkowo wprowadza kilka modyfikacji do samochodu, m.in. mechaniczną blokadą mechanizmu różnicowego. Obie wersje dysponują maksymalnym momentem 350 Nm. 220-konny GTI rozpędza się od 0 do 100 km/h w 6,5 sekundy i osiąga prędkość maksymalną 246 km/h. GTI z pakietem Performance rozpędza się maksymalnie do 250 km/h, a sprint do 100 km/h zajmuje mu 6,4 sekundy. Oba warianty posiadają system Start-Stop, wyposażone są w 6-biegową przekładnię manualną i spełniają normę emisji spalin EU6, która zacznie obowiązywać od 2014 roku. Zużycie paliwa nowego Golfa GTI zmniejszyło się w porównaniu z poprzednikiem o 18 procent. Z opcjonalną, 6-biegową przekładnią DSG Golf GTI zużywa 6,4 l/100 km (emisja CO2: 148 g/km).