Premiera najbardziej sportowego wcielenia wszechstronnego kompaktowego Golfa przypadła na targi motoryzacyjne w Los Angeles. Volkswagen Golf R Variant jest bardzo wyjątkowy, bo jego turbodoładowany silnik 2.0 TSI rozwija równo 300 KM i 380 Nm momentu obrotowego. Siła ta jest przenoszona przez seryjną, 6-biegową przekładnię dwusprzęgłową DSG stale na wszystkie koła, za sprawą napędu 4MOITON wyposażonego w sprzęgło Haldex piątej generacji.
Rozdział sił napędowych 4x4 gwarantuje maksymalną trakcję i wysokie osiągi. Golf R Variant przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,1 sekundy. Jego prędkość maksymalna jest ograniczona elektronicznie do 250 km/h. Według producenta samochód w nowym europejskim cyklu jazdy (NEFZ) zadowala się średnio dawką 7.0 litra benzyny na 100 km i emituje emisji CO2 na poziomie 163 g/km.
Czytaj też: Fleet Market 2014: Volkswagen Passat B8 zadebiutował w Polsce - ZDJĘCIA
O dynamikę samochodu dba także sportowe zawieszenie obniżone o 20 mm w stosunku do konwencjonalnego Varianta, innowacyjny progresywny układ kierowniczy oraz system ESC Sport z możliwością wyłączenia (np. na torze wyścigowym). Do atrakcyjnych elementów wyposażenia opcjonalnego należy najnowsza generacja adaptacyjnej regulacji zawieszenia DCC oraz funkcja wyboru profilu jazdy z trybem Race. Ponadto Golf R Variant charakteryzuje się podrasowanym wyglądem zewnętrznym oraz kabiną zaakcentowaną w stylu serii R.
Przy sportowych osiągach samochód nie traci nic ze swojej użyteczności pojazdu typu kombi. Można nim ze swobodą przewozić sprzęt sportowy, czy rodzinę z bagażami. Z przestrzenią w kufrze o pojemności 605 litrów (do wysokości oparcia tylnej kanapy) nawet z pięcioma osobami na pokładzie Golf R Variant oferuje wystarczająco dużo miejsca na bagaż. W przypadku załadunku do oparć przednich foteli i pod dach, pojemność wynosi aż 1620 litrów.