Centrum aerodynamiczne ma powierzchnię 8.800 metrów kwadratowych i posiada certyfikaty uprawniające do dokonywania badań nad pojazdami zgodnie z normą WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedures). Umożliwia on testowanie samochodów w niemal rzeczywistych warunkach, przy wietrze wiejącym z prędkością do 250 km/h. W tunelu aerodynamicznym mierzony jest opór powietrza, który wpływa na zużycie paliwa a tym samym emisję szkodliwych substancji. W centrum można również prowadzać badania w warunkach przypominających różne strefy klimatyczne, w temperaturach od -30 do +60 stopni Celsjusza.
Dr Herbert Diess, Prezes Zarządu Marki Volkswagen, podkreślił: "Do 2020 roku odnowimy całą paletę modeli i rozbudujemy ją w najważniejszych segmentach rynku. Nasi eksperci do spraw rozwoju pracują teraz łącznie nad ponad 50 nowymi modelami aut". Nowe centrum aerodynamiczne zapewnia optymalne warunki m.in. do dalszego zmniejszenia zużycia paliwa.
Członek Rady Zakładowej, Gerardo Scarpino stwierdził: "Dział rozwoju Technicznego w Wolfsburgu jest sercem Volkswagena. Nad najnowocześniejszymi rozwiązaniami technicznymi pracuje tu ponad 10.000 osób. Otwierając nowe centrum do badań nad aerodynamiką i efektywnością pojazdów gwarantujemy przyszłość wielu miejsc pracy w Wolfsburgu. Aby skutecznie zastosować nowe rozwiązania techniczne, potrzebujemy wysokokwalifikowanych i doświadczonych pracowników. I właśnie takich mamy tutaj w Wolfsburgu".
W sprawie aerodynamiki zabrał głos Członek Zarządu ds. Rozwoju, dr Frank Welsch: "Decyduje ona o efektywności zużycia energii przez auto oraz o zmniejszeniu emisji spalin. Dzięki nowemu centrum będziemy mogli prowadzić prace także w innych dziedzinach, np. aeroakustyki oraz zasięgu aut zasilanych energią elektryczną".
Zobacz: Nowy Volkswagen Polo już w sprzedaży! Znamy CENY!
W nowo powstałym tunelu aerodynamicznym i aeroakustycznym do symulowania ruchu pojazdu służy hamownia podwoziowa. Każde z kół stoi na osobnej przesuwającej się taśmie, dzięki czemu koła pojazdu poruszają się tak, jak podczas normalnej jazdy. Hamownia z wbudowanym systemem kamer automatycznie przygotowuje auta do testu w czasie nie przekraczającym pięciu minut – dotąd potrzeba było na to około 30 minut.
Nowy tunel może pochwalić się bardzo dobrą izolacją akustyczną. Dzięki temu jest to jeden z najcichszych na świecie tego rodzaju urządzeń do badania samochodów. Przy prędkości wiatru wynoszącej 160 km/h poziom hałasu wynosi jedynie 65 decybeli. Jest to wartość porównywalna z typową głośnością telewizora czy zwykłej rozmowy.
Tunel termofunkcyjny, który po zakończeniu fazy pilotażowej oprócz słońca i deszczu będzie również produkował śnieg, pozwala na wykonanie znacznie większej liczby testów w prawie rzeczywistych warunkach niż było to możliwe w wypadku tunelu stosowanego dotychczas.
Oddając do użytku nowe centrum do badań nad aerodynamiką i efektywnością marka Volkswagen znacznie zmniejszy wydatki ponoszone dotychczas na testy w różnych zakątkach świata. Ponadto znacznie ułatwi ono współdziałanie poszczególnych działów zaangażowanych w prace nad nowymi pojazdami, takimi jak dział badań nad bezpieczeństwem, akustyką, komfortem czy dział stylistyczny; przyczyni się też do tego jeden centralny warsztat.
Tunele aerodynamiczne nadal są niezbędne do wprowadzania szczegółowych modyfikacji w pojazdach oraz do badań homologacyjnych. Dzięki temu urządzeniu w ciągu 20 minut można określić współczynnik oporu powietrza, podczas gdy w wypadku obliczeń komputerowych trwałoby to kilka dni.