Całe auto waży zaledwie 890 kg. Dzięki wykorzystaniu najnowocześniejszej technologii przy konstrukcji samochodu. Poszycie zostało wykorzystane z CFRP (taśmy kompozytowe z włókien węglowych), a strategiczne elementy ze stopów magnezu. Wewnątrz samochodu pojawiły się takie materiały jak alcantara czy włókna węglowe. Za odpowiednie zatrzymanie samochodu odpowiadają ceramiczne hamulce.
Zobacz też: Volkswagen XL1: Najoszczędniejszy samochód świata zużywający 0,9 l/100 km w seryjnej produkcji
Do napędu służy dwucylindrowa jednostka zapożyczona z motocykla Ducati 1199 Superleggera. Ten silnik osiąga maksymalnie 11 000 obr/min co pozwala rozpędzić samochód od 0 do 100 km/h w czasie 5,7 sekundy dzięki 200 KM mocy. Ma na to duży wpływ również bardzo niski współczynnik oporu powietrza wynoszący zaledwie Cx = 0,258.
Nie wiadomo czy Volkswagen XL1 Sport wejdzie do produkcji.