W ubiegłym roku nad Wisłę trafiła krótka seria modelu S60 Polestar o mocy 350 KM. Wszystkie auta sprzedały się na pniu. Volvo idzie za ciosem i prezentuje nową wzmocnioną wersję modeli Polestar. Zastosowano w nich dwulitrowy silnik z gamy Drive-E, który osiąga moc 367 KM i współpracuje z ośmiostopniową, automatyczną skrzynią biegów. Jednostka powstała na bazie nowego silnika T6, który można znaleźć choćby w nowym modelu XC90. Wyposażono ją w większą turbosprężarkę i wydajniejszy kompresor, mocniejsze korbowody, inne wałki rozrządu, większy dolot powietrza i wydajniejszą pompę paliwową.
Zobacz też: Volvo S60 Edition i V60 Edition: więcej smaczków
Napęd na cztery koła realizowany jest przez układ dostarczony przez firmę Borg Warner. Polestar zredukował również masę samochodu. 24 kilogramy mniej na przedniej osi i 20 kilogramów mniej na tylnej w stosunku do poprzednika poprawiło zachowanie się auta w zakrętach. Po tych modyfikacjach model S60 Polestar rozpędza się od 0-100 km/h w 4,7 s. Wcześniej było to 4,9 s. Prędkość maksymalną ograniczono elektronicznie do 250 km/h.
Te auta są dostatecznie szybkie - powiedział Niels Möller dyrektor ds. operacyjnych Polestar. Są jednak czymś więcej. Łączą dwudziestoletnie doświadczenie Polestar w motorsporcie z wrodzonym pragmatyzmem i dziedzictwem inżynierii Volvo. Są to bardzo szybkie i sportowe modele, które doskonale nadają się do codziennego użytkowania.
.
Polestar rozszerza swoją działalność
Oba modele wywodzą się z wyścigowego Volvo S60 Polestar TC1. To auto nalezące do zespołu Polestar Cyan Racing. Nowe drogowe modele korzystają z tej samej płyty podłogowej, bloku silnika i wielu innych elementów wersji wyścigowej.
Chociaż używane w zupełnie różnych warunkach, oba samochody łączy dużo więcej niż tylko technologia. Oba auta były tworzone z dokładnie tą samą filozofią, przez pasjonatów dla pasjonatów. Wszystko polega na tym, aby stworzyć auto o nieprzeciętnych osiągach ale też takie, które można użytkować na co dzień, niezależnie czy walczy się o cenne sekundy na torze, czy chce bezpiecznie czerpać radość z jazdy przez cały rok – powiedział Thed Björk kierowca Polestar Cyan Racing.
Zarówno samochód wyścigowy jak i jego wersja drogowa wykorzystują czterocylindrowy silnik w technologii Drive-E o pojemności 2 litrów. Doładowana jednostka generuje 367 koni mechanicznych i 470 Nm momentu obrotowego.
Zobacz też: Volvo V90: bezpieczne, pojemne i luksusowe - WIDEO
Pomimo zwiększonych osiągów i wydajności, udało się zredukować zużycie paliwa i emisję dwutlenku węgla. Średnie zużycia paliwa na poziomie 7,8 l/100 km i 179 CO2 g/km – te parametry przy takich osiągach to inżynieryjny majstersztyk.
Auto otrzymało także nowe 20-calowe obręcze kół ze stopów lekkich, poprawione elektryczne wspomaganie kierownicy, a także nowy układ hamulcowy z dwuczęściowymi tarczami o średnicy 371mm.
.
Co to jest Polestar
Polestar to marka należąca do Volvo Cars. Firma została założona w 1996 roku i jako zespół wyścigowy odnosiła sukcesy wielu czempionatach wykorzystując do tego różne modele samochodów Volvo. W 2009 roku Polestar rozszerzył swoją ofertę o różnego rodzaju części do aut seryjnych i w naturalny sposób zacieśnił współpracę z Volvo.
Pierwszy sportowy model oparty na Volvo S60 i V60 został zaprezentowany w 2014 roku. W 2015 roku Volvo stało się właścicielem marki Polestar i wprowadziło do oferty możliwość optymalizacji modeli. Oferta akcesoriów poprawiających osiągi modeli drogowych stale się rozszerza.
.
Dane Techniczne
Osiągi
Volvo S60 Polestar 367 KM
0-100 km/h 4.7 sec
0-200 km/h 17.2 sec
0-60 mph 4.4 sec
0-120 mph 14.6 sec
Prędkość maks. 250 km/h*/155 mph*
Volvo V60 Polestar 367 KM
0-100 km/h 4.8 sec
0-200 km/h 17.4 sec
0-60 mph 4.5 sec
0-120 mph 15.8 sec
Prędkość maks. 250 km/h*/155 mph*
* = Ograniczona elektronicznie
Zawieszenie
Regulowana siła tłumienia amortyzatorów Polestar
Rozpórka górnych mocowań amortyzatorów z włókna węglowego
Sztywniejsze górne mocowania amortyzatorów: przód i tył
Utwardzone poduszki zawieszenia
Zoptymalizowane wspomaganie kierownicy
O 80% sztywniejsze sprężyny w stosunku do standardowego S/V60 T6 R-Design
Przód: 60 N/mm
Tył: 67 N/mm (S60)
72 N/mm (V60)
Opony i obręcze kół:
Michelin Pilot Super Sport 245/35 ZR20 (95Y) XL
Nowe felgi Polestar, 20×8”
Silnik
4-cylindrowy, rzędowy, turbodoładowany z kompresorem
1969 cc
270 kW (367 hp DIN / 362 hp SAE) @ 6000 rpm
470 Nm (347 lb-ft) @ 3100-5100 rpm
Max 7000 rpm
Max boost 2.0 bar
Układ wydechowy Polestar o średnicy 3.0” wykonany ze stali nierdzewnej z aktywną klapą i dwiema końcówkami o średnicy 3,5”
Nowa Turbosprężarka
Nowe korbowody
Nowe wałki rozrządu
Wydajniejsza pompa paliwowa
Filtr powietrza o zwiększonym przepływie
Zwiękoszy dolot
Przeniesienie napędu
Napęd na cztery koła BorgWarner
Optymalizacja Polestar zwiększająca dystrybucję momentu obrotowego na tylną oś
Optymailzacja Polestar dla system stabilizacji toru jazdy
8-stopniowa skrzynia biegów Geartronic z łopatkami przy kierownicy
Szybsza zmiana biegów
Funkcja Off-throttle
Zoptymalizowany dobór przełożeń
Układ hamulcowy:
Przód:
Polestar/Brembo 6 tłoczkowe zaciski
371×32 mm wentylowane
Tył:
302×22 mm wentylowane
Masa
1751 kg / 3860 lb (S60)
1796 kg / 3960 lb (V60)
Dodaki
Launch control
Sport+ mode
Areodynamika:
Przedni spliter Polestar
Tylny spojler Polestar
Dyfuzor Polestar
Wnętrze I nadwozie
Sportowe siedzienia wykończone nubukiem i nicią akcentową. Logo Polestar na fotelach Koło kierownicy obszyte skórą i nubukiem wykończone nicią akcentową
Konsola centralna z karbonowym wykończeniem
Obszyte nubukiem boczki drzwi
Obszyty nubukiem podłokietnik
Lewarek zmainy biegów Polestar
Dywaniki Polestar
Sportowe nakładki na pedały Polestar
Listwy progowe Polestar
Wyposażenie opcjonalne
Okno dachowe. Wszystkie inne opcje są w standardzie.
Kolory
Rebel blue
Onyx black
Bright silver
Ice white
Pojemność zbiornika paliwa
67,5 L
Zużycie paliwa (uśrednione)
7,8 l/100 km (S60)
8,1 l/100 km (V60)
Emisja CO2
179 g/km (S60)
186 g/km (V60)
Norma emisja spalin
Euro 6b