Pedestrian Detection, czyli system wykrywania pieszego z automatycznym hamowaniem składa się z umieszczonego w kracie wlotu powietrza radaru, kamery w wewnętrznym lusterku wstecznym oraz komputera sterującego. Zadaniem radaru jest wykrywanie i pomiar odległości zbliżającego się obiektu.
Patrz też: Artur Barciś wybrał Volvo XC60
Z kolei kamera określa rodzaj obiektu, a komputer wylicza możliwość zaistnienia kolizji i odpowiednio reaguje. System w pierwszej kolejności ostrzega kierowcę sygnałem dźwiękowym i pulsującym światłem odbitym od górnej części przedniej szyby. Jeśli kierowca nie zareaguje na te ostrzeżenia, a według oceny systemu zderzenie będzie nieuniknione, włączone zostaną z pełną mocą hamulce samochodu.
Pedestrian Detection pozwala uniknąć zderzenia z pieszym przy prędkości do 35 km/h. Przy wyższych prędkościach system wciąż pracuje, przy czym koncentruje się na możliwie jak największym zmniejszeniu prędkości samochodu przed zderzeniem. Prędkość samochodu może zostać zredukowana nawet o 35 km/h. System wykrywa osoby o wzroście powyżej 80 cm wzrostu, czyli uwzględnia także obecność na drodze dzieci. System Pedestrian Detection jest połączony z układem ACC ( Adaptive Cruise Control), który utrzymuje określoną odległość od samochodu jadącego przed nim.
Nad technologią Pedestrian Detection Volvo Car Corporation pracowało przez 5 lat. Testy na całym świecie uwzględniały wszystkie możliwe warianty zachowań w ruchu drogowym, warunki jezdne i klimatyczne. Auta testowe Volvo pokonały ponad pół miliona kilometrów i "przeszkoliły" system w rozpoznawaniu wzorców poruszania się pieszych oraz ich wygląd w różnych krajach i kulturach całego świata.