VW Touran to auto bardzo funkcjonalne i trudno mu coś w tej kwestii zarzucić. Autem może podróżować 5-osób, a w niektórych wersjach nawet 7 (trzeci rząd siedzeń występuje w niektórych wersjach jako opcja). Touran dysponuje olbrzymim 695 litrowym bagażnikiem, którego zalety są nie do przecenienia. Może tylko uroda auta jest dyskusyjna i przypomina on raczej auto dostawcze VW Caddy, z którym zresztą Touran ma wiele wspólnych elementów. Jednak według tygodnika „Auto Świat”, trwałość Tourana może bardzo rozczarować, czego przyczynami są „elektryka” auta oraz niektóre niezbyt udane silniki.
Przeczytaj koniecznie: Fiat Doblo Work-Up. Na budowę i do gospodarstwa
Szczególnie uważać należy z zakupem Tourana z lat 2003-2005, czyli sprzed face liftingu. Auta wyprodukowane w wymienionym okresie mają zdaniem ekspertów „AŚ” wiele wad wieku dziecięcego. Uwaga także na silnik 2.0 TDI 140KM! W autach z ww. okresu stosowano silniki diesla 2.0 TDI z najbardziej, według „AŚ”, nieudanej serii BKD. Silniki te miały problemy z: pękaniem głowic pomiędzy komorą spalania a kanałem wodnym, w wyniku czego z układu chłodzenia znika płyn. Usunięcie tej usterki, to koszt ok. 4 tys. zł.
Patrz także: Toyota Prius PHEV 2.2 l/100km. Debiut we Frankfurcie
Niektóre silniki 2.0 TDI miały także problemy z napędem pompy oleju, a także z awaryjnymi pompowtryskiwaczami – pisze „AŚ”. Ten ostatni problem dotyczy według „AŚ”, głównie piezoelektrycznych wtryskiwaczy firmy Siemens. Elektromagnetyczne wtryskiwacze Boscha są podobno trwalsze. Jeżeli jeszcze dodamy do tego częstą w tych autach awarię dwumasowego koła zamachowego oraz turbosprężarki, eksploatacja kilkuletniego Tourana może okazać się niezwykle kosztowna. Jeśli chcemy użytkować Tourana jak najmniej problemowo, poszukajmy lepiej turbodoładowanej wersji benzynowej 1.4 TSI 140KM, wyprodukowanej po 2007 roku, czyli face liftingu. Ta auta są bardziej dopracowane, niż egzemplarze z początków produkcji
>>> VW Touran 2004 r. – cena od 24 tys. zł
>>> VW Touran 2007 r. - cena od 34 tys. zł
Jeśli chcemy użytkować Tourana jak najmniej problemowo, poszukajmy lepiej turbodoładowanej wersji benzynowej 1.4 TSI 140KM, wyprodukowanej po 2007 roku, czyli face liftingu. Ta auta są bardziej dopracowane, niż egzemplarze z początków produkcji. Werdykt „Auto Świata” jest taki, że o przebiegu eksploatacji Tourana w dużym stopniu decyduje wersja silnika oraz kultura jego eksploatacji. Ekspert „AŚ” radzi wybierać wersję 2.0 TDI tylko wówczas, kiedy stać nas na poszukanie młodszego egzemplarza z udokumentowanym pochodzeniem. Jeśli nie, lepszym wyborem będzie mniej dynamiczna, ale trwalsza, znana jednostka 1.9 TDI, którą można wzmocnić stosując „chip tuning”.