W krainie kombi

2009-03-24 8:00

Opel insignia po niezwykle udanej premierze modeli sedan i hatchback rozszerza ofertę nadwozi o kombi pod wspólną dla tej odmiany nazwą Sports Tourer.

Kiedy w lipcu ubiegłego roku pojawił się następca vectry, w całej Europie na Samochód Roku 2009 złożono już 75 000 zamówień. Sports Tourer z pewnością zwiększy jeszcze zainteresowanie insignią, zwłaszcza na rynkach, gdzie samochody typu kombi cieszą się bardzo dużą popularnością. W porównaniu z sedanem insignia kombi ma taki sam rozstaw osi, ale jest od niego o 8 cm dłuższa. Długość przestrzeni ładunkowej do przednich siedzeń wynosi aż 1,91 metra i ma maksymalną pojemność ponad półtora tysiąca litrów.

Przewożenie bagażu na pokładzie insignii Sports Tourer ułatwia znany już system FlexOrganizer, który oddziela od siebie i zabezpiecza ładunek. Elastyczny system siatek i składanych ścianek działowych może być zamocowany do dwóch poziomych szyn, biegnących wzdłuż każdego boku przestrzeni ładunkowej. Auto może być na życzenie wyposażone w system poziomowania ładunku. W codziennym użytkowaniu przyda się wspomaganie zamykania ręcznie obsługiwanej tylnej klapy. Dostępna jest także opcja elektrycznego otwierania i zamykania tylnej klapy poprzez zdalne sterowanie przy kluczyku, z funkcją programowania wysokości otwierania. W niskich garażach będzie to bardzo przydatne.

Insignia Sports Tourer przywozi dwa nowe silniki. Jest to 1,6-litrowy benzynowy silnik turbo o mocy 180 KM oraz wysokoprężny motor 2.0 BiTurbo o mocy 190 KM. W ten sposób paleta jednostek napędowych insignii rozrosła się do dziewięciu jednostek. W insignii kombi nie zabraknie oczywiście wprowadzonych w dwóch pierwszych modelach innowacyjnych rozwiązań. Należą do nich mechatroniczny system sterowania elementami podwozia FlexRide, który zwiększa stabilność oraz zapewnia elektronicznie sterowane tłumienie drgań w czasie rzeczywistym. FlexRide daje również kierowcy wybór pomiędzy trzema trybami prowadzenia samochodu. Insignia Sports Tourer będzie również dostępna z napędem na cztery koła realizowanym za pomocą systemu Adaptive 4x4 z podwoziem FlexRide i elektronicznie sterowanym dyferencjałem o ograniczonym poślizgu.

Na liście wyposażenia jest także kamera Opel Eye, która rozpoznaje niektóre znaki drogowe i ostrzega kierowców, gdy mimowolnie zjadą ze swojego pasa ruchu. Nie zabraknie reflektorów nowej generacji AFL+, które dostosowują się do dominujących warunków jazdy za pomocą dziewięciu różnych trybów pracy. Poza tapicerką w jasnych kolorach Sports Tourer będzie dostępny również z nowymi materiałami na siedzenia zwanymi TopTec, które dzięki nanotechnologii zapewniają odporność na plamy oraz uniemożliwiają przenikanie cieczy w głąb tapicerki.

Nie znamy jeszcze oficjalnych cen na rynku krajowym, ale nie będzie chyba wielkim błędem stwierdzenie, że za Sports Tourera trzeba będzie zapłacić ok. 4 tys. zł więcej niż za jego odpowiednik w wersji hatchback.

Insignia Sports Tourer w pigułce

Wymiary nadwozia:
długość 4908 mm
szerokość 1858 mm
wysokość 1520 mm
Poj. bagażnika 540/1530 l
Rozstaw osi 2737 mm
Ładowność: 555 kg
Napęd na koła przednie, lub 4x4

Silniki:
Benzynowe: 1,6/115 KM, 1,6T/180 KM, 1,8/140 KM, 2,0T/220 KM, 2,8T V6/260 KM
Wysokoprężne: 2,0CDTI/110 KM, 2,0CDTI/130 KM, 2,0CDTI/160 KM, 2,0 BiTurbo CDTI/190 KM