Do niedawna w Polsce podziemna infrastruktura drogowa właściwie nie istniała. W 2010 roku oddano do ruchu odcinek drogi ekspresowej S1 Szare - Laliki (trasa z Bielska do granicy ze Słowacją), który liczy 678 m i jest tunelem dwukierunkowym z równoległym tunelem ewakuacyjnym. Inwestycja ta kosztowała ponad 391 milionów złotych i była pierwszym pozamiejskim tunelem drogowym, który został wyposażony m.in. w nowoczesne systemy monitorujące i przeciwpożarowe.
Zobacz też: Asfalt na pierwszych fragmentach nowej zakopianki
Kolejne tunele w budowie
Obecnie w realizacji w systemie projektuj i buduj są tunele o łącznej długości 10,5 km.
1. Tunel drogowy pod Ursynowem w ciągu budowanej drogi S2 - Południowa Obwodnica Warszawy na odc. w. Puławska - w. Przyczółkowa
- długość 2 335 m,
- przekrój poprzeczny - dwie nawy, w każdej trzy pasy ruchu + pas awaryjny,
- metoda drążenia - odkrywkowa,
- planowana data oddania do ruchu: sierpień 2020 r.
2. Tunel drogowy pod masywem Luboń Mały w ciągu budowanej drogi ekspresowej S7 Kraków - Rabka Zdrój na odc. Naprawa - Skomielna Biała
- długość 2 057 m,
- przekrój poprzeczny - dwie nawy, w każdej trzy pasy ruchu (bez pasów awaryjnych) - zatoki postojowe w połowie długości obu naw o wymiarach 40,0 m x 2,5 m,
- metoda drążenia - metoda współczesna, wykorzystująca metody górnicze,
- planowana data oddania do ruchu: marzec 2021 r.
3. Tunel drogowy połączenie wysp Uznam i Wolin w ciągu drogi krajowej nr 3
- długość ok. 2 324 m,
- przekrój poprzeczny - jedna nawa, dwa pasy ruchu + opaski zewnętrzne,
- planowana data oddania do ruchu: wrzesień 2022 r.
4. Tunele drogowe w ciągu budowanej drogi S52 - Północna Obwodnica Krakowa na odc. w. Modlnica - w. Kraków Mistrzejowice
Tunel I
- długość ok. 870 m,
- przekrój poprzeczny - dwie nawy, w każdej trzy pasy ruchu + pas awaryjny.
Tunel II
- długość ok. 661 m,
- przekrój poprzeczny - dwie nawy, w każdej trzy pasy ruchu + pas awaryjny,
- planowana data oddania obu tuneli do ruchu: lipiec 2023 r.
5. Tunel drogowy w Starych Bogaczowicach w ciągu budowanej droga S3 Legnica (A4) - Lubawka na odc. w. Bolków - w. Kamienna Góra Północ (bez węzła)
- jedna nawa będzie miała długość 2 273 m, a druga 2 300 m,
- przekrój poprzeczny - dwie nawy, w każdej dwa pasy ruchu + pas awaryjny,
- planowana data oddania do ruchu: sierpień 2023 r.
- Tunelowa przyszłość - przetarg i przygotowanie
Obecnie w trakcie postępowania przetargowego są tunele drogowe w ramach budowy obejścia Węgierskiej Górki w ciągu drogi ekspresowej S1 Bielsko Biała-Żywiec-Zwardoń na odc. Przybędza - Milówka (obejście Węgierskiej Górki)
Tunel I
- jezdnia prawa - kierunek Zwardoń, długość 834 m,
- jezdnia lewa - kierunek Żywiec, długość 807,08 m.
Tunel II
- jezdnia prawa - kierunek Zwardoń, długość 984 m,
- jezdnia lewa - kierunek Żywiec, długość 974,96 m,
- przekrój poprzeczny - dwie nawy, w każdej dwa pasy ruchu bez pasów awaryjnych,
- planowana data oddania do ruchu: 2022 r.
W trakcie przygotowania i prac koncepcyjnych są tunele drogowe o łącznej długości 13,5 km
1. Tunele drogowe w ciągu drogi ekspresowej S19 Rzeszów - Barwinek na odc. w. Rzeszów Południe - w. Babica
- długość 2 025 m,
- przekrój poprzeczny - dwie nawy, w każdej dwa pasy ruchu + opaski bezpieczeństwa,
- planowane lata realizacji: 2020-2025.
2. Tunele drogowe w ciągu drogi S19 Rzeszów - Barwinek na odc. w. Babica - w. Domaradz
- tunel I - długość 1 730 m,
- tunel II - długość 1 590 m,
- tunel III - długość 1 240 m,
- przekrój poprzeczny - dwie nawy, w każdej dwa pasy ruchu + pas awaryjny,
- planowane lata realizacji: 2021-2025/2026.
3. Tunele drogowe w ciągu drogi ekspresowej S7 Płońsk (S10) - Warszawa (S8) na odc. Czosnów - Warszawa (S8)
- długość 1 000 m - dzielnica Bielany,
- długość 1 123 m - dzielnica Bemowo,
- przekrój poprzeczny - dwie nawy, w każdej cztery pasy ruchu + pas awaryjny,
- planowane lata realizacji: 2022-2024.
4. Tunel drogowy w ciągu drogi ekspresowej S6 - Zachodnie Drogowe Obejście Miasta Szczecina
- długość ok. 3 130 m,
- przekrój poprzeczny - dwie nawy, w każdej dwa pasy ruchu bez pasa awaryjnego
- planowany system realizacji PPP.
5. Tunel drogowy w miejscowości Bardo w ciągu drogi krajowej nr 8 (projektowana S8) na odcinku Wrocław (Magnice) - Kłodzko wraz z budową obwodnicy miejscowości
- długość 1 669 m,
- planowane lata realizacji: 2021-2025.