Seat leon, który zadebiutował w 1999 roku, to kompaktowa odmiana modelu Toledo z nadwoziem typu hatchback. Nadwozia obu aut wykorzystują płytę podłogową golfa czwartej generacji. Założeniem projektu leona było połączenie funkcji pojazdu do codziennego użytku z autem o sportowym charakterze, co miało swój wyraz nie tylko w agresywnej stylistyce. Pomysł hiszpańskiej marki został bardzo dobrze przyjęty na rynku. Leon dostępny był również w wersji z napędzanymi wszystkimi kołami. Najbardziej usportowione odmiany noszą dodatkowy przydomek cupra. W 2005 roku pojawił się leon drugiej generacji.
Wyniki podobieństwa
Pokrewieństwo leona z golfem sprawia, że oba auta charakteryzuje wysoki stopień niezawodności, chociaż pod tym względem niemiecki kuzyn wypada lepiej. Biorąc pod uwagę ostatni i poprzedni raport niemieckiego TUV-u, na liście typowych usterek jest bardzo mało zmian. Są to więc awarie wyłącznika zapłonu, układu elektrycznego podnoszenia i opuszczania szyb w drzwiach oraz przepływomierza powietrza. Silniki TDI mają problemy z paskiem rozrządu, a uszczelka pod głowicą potrafi się przepalać. Do tego dochodzą jeszcze przypadki pęknięć miski olejowej.
Na benzynie i ropie
- Wśród użytkowników pierwszej generacji seata leona na naszym rynku z wersji benzynowych największą popularnością cieszą się jednostki o pojemności 1,4 l i 1,6 l. Natomiast jeśli chodzi o egzemplarze z silnikami wysokoprężnymi, to największą grupę stanowią dwie odmiany motoru 1,9TDI o mocy 90 i 110 koni mechanicznych.