W większym skrócie VW bora

2008-06-10 4:00

Kompaktowy volkswagen z większym kufrem

Golf w innej postaci Nie tylko limuzyna

Pierwsza czterodrzwiowa wersja golfa nosiła nazwę jetta i przetrwała jego dwie generacje. Potem wraz z golfem III przyszedł czas na vento. Rok po tym jak pojawił się volkswagen golf czwartej generacji, czyli w 1998 roku, zaprezentowano jego wersję z nadwoziem typu sedan. Tym razem auto otrzymało nazwę bora, a styliści postarali się o to, żeby bardziej odróżnić je od swojego protoplasty. Nowością było nie tylko wprowadzenie wersji 4Motion z napędem na cztery koła, ale też, co było na pewno sporym zaskoczeniem, jego odmiany kombi, która dostała tradycyjny dla tego rodzaju nadwozia przydomek variant i na dobrą sprawę niewiele odbiegała od golfa IV variant.

Wady pokrewne

Bora tak jak golf IV, od którego się wywodzi, to auto charakteryzujące się ponadprzeciętną niezawodnością, co obrazują statystyki niemieckiego TUV-u. Do słabych punktów należą podatne na zerwanie, głównie z powodu nieprzestrzegania terminów i technologii wymiany, paski rozrządu w silnikach TDI, awaryjne układy elektrycznego sterowania ruchem szyb, siedzenia, które szybko tracą sztywność, oraz zakleszczające się zamki w drzwiach. Poza tym w układzie chłodzenia może dochodzić do wycieku płynu.

Wariantowość diesla

Jacek Czayka, kierownik warsztatu w firmie "Gajewska" Sp.J., ASO VW:
Wśród użytkowników volkswagena bora na naszym rynku największym zainteresowaniem cieszą się egzemplarze napędzane silnikiem benzynowym o pojemności 1,6 l oraz wersje wysokoprężne, w których jednostka 1,9TDI występuje w różnych wariantach mocy. W początkowym okresie popularny, ale w o wiele mniejszym stopniu niż wymienione wcześniej wersje silnikowe, był dwulitrowy motor benzynowy.

VW bora - dane techniczne

Rodzaj nadwozia: sedan, kombi

Wymiary nadwozia: (sedan)
długość: 4375 mm
szerokość: 1735 mm
wysokość: 1440 mm

Pojemność bagażnika 455/785 l

Rozstaw osi: 2515 mm
Rozstaw kół (przód/tył): 1515/1495 mm

Napęd na koła: przednie (dostępna wersja 4x4)

Silniki:
benzynowe: 1,4/75 KM, 1,6/102/105 KM, 1,6FSI/110 KM, 1,8T/150 KM, 2,0/115 KM, 2,3V5/170 KM2,8V6/204
wysokoprężne: 1,9TDI/90/100/110/130/150 KM

BORA D0 KUPIENIA W POLSCE I W NIEMCZECH

 

MODEL 

ROK 

PRZEBIEG (tys. km) 

SILNIK (poj./moc) 

WYPOSAŻENIE dodatkowe 

cena

POLSKA

1,9TDI 

02  75  1,9/100  2 pod. pow., ABS, alufelgi, centr. zam., el. lusterka, klim.  25 800

1,6 

02  70  1,6/105  2 pod. pow., ABS, ESP, alarm, alufelgi, centr. zam., hak  28 500

1,6 

02  41  1,6/105  4 pod. pow., ABS, alufelgi, klim., podgrz. fotele  29 500

1,9TDI 

02  140  1,9/100  2 pod. pow., ABS, centr. zam., el. lusterka, hak, klim.  30 000

1,9TDI 

02  146  1,9/100  4 pod. pow., ABS, ESP, alarm, alufelgi, klim., tempomat  31 500

1,6 

02  110  1,6/102  2 pod. pow., ABS, alarm, alufelgi, centr. zam., el. szyby  33 600

1,9TDI 

02  80  1,9/100  2 pod. pow., ABS, centr. zam., el. lusterka, klim.  36 000

1,6 

02  49  1,6/105  4 pod. pow., ABS, alufelgi, centr. zam., el. lusterka, klim  39 900
NIEMCY

1,9TDI 

02  160  1,9/110  4 pod. pow., ABS, alufelgi, centr. zam., hak, klim.  27 300

2,0 

02  110  2,0/115  4 pod. pow., ABS, ASR, ESP, alufelgi, klim., tempomat  30 100

1,6 

02  78  1,6/105  4 pod. pow., ABS, ASR, alufelgi, klim., podgrz. fotele  31 500

2,3V5 

02  60  2,3/170  4 pod. pow., ABS, ESP, czuj. park., klim., ksenony  36 300

1,9TDI 

02  100  1,9/100  4 pod. pow., ABS, ASR, alufelgi, centr. zam., hak, klim.  34 900

1,9TDI (4x4) 

02  140  1,9/130  4 pod. pow., ABS, ESP, czuj. deszczu, klim., ksenony  36 800

1,6FSI 

02  45  1,6/110  4 pod. pow., ABS, ESP, alufelgi, centr. zam., klim., komp.  38 200

1,9TDI 

02  90  1,9/130  4 pod. pow., ABS, ESP, alufelgi, klim., nawig., szyber.  40 600