Tak będzie wyglądać fabryka Izery
O polskim samochodzie elektrycznym znów jest głośno. Czy Izera jest coraz bliżej produkcji? Na to wskazują zapewnienia spółki Electromobility Poland, odpowiedzialnej za przedsięwzięcie. W ostatnich dniach pojawiły się wizualizacje fabryki, a jak w rozmowie z portalem wnp.pl, zapewnia prezes spółki Piotr Zaremba, kluczowe informacje zostaną przekazane w połowie listopada. Electromobility Poland ma bowiem ogłosić wybór dostawcy platformy i zaprezentować technologię. Na te informacje czekamy od dawna, bowiem dostawca rozwiązań miał być wybrany już w zeszłym roku. Czy spółka zacznie mówić o konkretach?
Wiadomo już, na jakiej platformie powstanie Izera
Ze słów Piotra Zaremby wynika, że kwestia wyboru dostawcy platformy to "zamknięta książka", a wybrany przez Polaków partner to duży, światowy gracz. Nie znamy na razie szczegółów, ale ze słów prezesa wiemy, ze będzie to płyta podłogowa wykorzystywana w samochodach, które jeżdżą już po drogach. Izera będzie więc korzystać z gotowych rozwiązań i platformy stosowanej w seryjnie produkowanych autach. Przedstawiciele spółki EMP zapewniają także, że wybrana platforma jest gotowa na rozwój, a co za tym idzie bardzo przyszłościowa. "Renoma naszego partnera oraz dostarczona przez niego architektura rozwieją wątpliwości, co do przyszłej konkurencyjności Izery na rynku" - powiedział portalowi dziennik.pl Paweł Tomaszek z Electromobility Poland. Przedstawiciele firmy podkreślają również, że nie sztuką będzie wprowadzić samochód do produkcji, ale utrzymać przedsięwzięcie konkurencyjnym i rentownym przez 20-30 lat. Trudno się z tym nie zgodzić, choć dotychczasowe tempo rozwoju projektu wskazuje raczej na to, że sam start produkcji będzie ogromym sukcesem.
Fabryka Izery powstanie w Jaworznie
Spółka ElectromobilityPoland, która odpowiada za przedsięwzięcie, już dawno zdecydowała, że fabryka powstanie w Jaworznie, ale budowa zakładu już teraz jest opóźniona. Jak przyznał prezes EMP, wszystkiemu winne są formalności, które okazały się być bardziej skomplikowane niż zakładały plany. Rozwojowi i budowie fabryki nie sprzyja również pandemia i wojna na Ukrainie. Niekorzystna sytuacja nie przekreśla jednak planów, a w oczekiwaniu na "wbicie łopaty" na placu budowy, spółka podzieliła się wizualizacjami. Miasto położone w województwie śląskim zostało wybrane ze względu na szereg czynników, które mają być korzystne dla produkcji pierwszego polskiego samochodu elektrycznego, który ma być produkowany masowo.
Polski samochód elektryczny
Izera doczekała się jak na razie dwóch prototypów. Nie są to jeżdżące auta, a raczej makiety na kołach, które prezentują zamysł projektantów na dość szczegółowym poziomie. Zaprezentowany w 2020 roku prototyp ma gotowe nadwozie i wykończone wnętrze. Podczas debiutu, EMP zapewniało, że produkcja seryjna hatchbacka i SUV-a ruszy w 2023 roku. Na tę chwilę, pod koniec roku 2022 nie rozpoczęła się jeszcze budowa fabryki. Pozostaje trzymać kciuki, że mimo przeciwności losu, doczekamy się prezentacji Izery w formie gotowej do masowego wytwarzania.