Zapowiadana od dawna strefa czystego transportu w Krakowie nabiera konkretnych kształtów, a władze miasta zaproponowały jej kształt. Strefa miałby obowiązywać od 1 stycznia 2023 roku, a jej granice zostały określone na podstawie pomiarów emisji szkodliwych substancji, z tlenkami azotu (tzw. NOx) na czele. Mapa pokazuje, że w strefie, do której nie wjedziemy starszymi samochodami znajdą się m.in. Stare Miasto, Stare Podgórze, Nowy Świat Kazimierz, Kleparz. Jakie auta nie będą mogły tam wjechać i z jaką karą będą się musieli liczyć nieposłuszni kierowcy?
Mandat w wysokości 500 zł zapłacą właściciele aut, którzy za nic będą mieli przepisy określone w Ustawie o elektromobilności. Krakowski samorząd zapewnia jednak, że ograniczeniami nie będą objęci mieszkańcy strefy, a także przedsiębiorcy, którzy prowadzą na jej terenie działalność gospodarczą. Wyjątki mają być przewidziane również dla aut zabytkowych.
Jakie auta nie wjadą do SCT?
Po pierwsze, surowsze ograniczenia dla diesli. Po drugie, istotny będzie rok produkcji auta i spełniane przez nie normy, po trzecie, ograniczenia będą wprowadzane stopniowo. W pierwszym etapie, który ma obowiązywać od 1.01.2023 do 31.12.2023, do SCT nie wjadą auta spełniające normę emisji Euro 1 i Euro 2. Norma Euro 3 zaczęła obowiązywać dla aut homologowanych od stycznia 2000 roku.
W drugim etapie, od 1.01.2024 do 1.07.2025, niemile widziane będą auta benzynowe spełniające normę Euro 1 i 2, ale również diesle spełniające normę Euro 3. Dla posiadaczy aut z silnikami wysokoprężnymi oznacza to, że wjadą tylko, jeśli ich samochody były rejestrowane w styczniu 2006 roku lub później.
W trzecim etapie, od 1.07.2025 do 1.01.2027 granica dla aut osobowych wciąż będzie obowiązywać na poziomie Euro 3, ale w kwestii diesli dozwolone będą tylko te spełniające normę Euro 5 (od 01.2011)
Czwarty etap, od 1.01.2027 do 1.07.2028, oznacza zakaz wjazdu dla aut z silnikami benzynowymi spełniających normę Euro 1, Euro 2 i Euro 3. Dla diesli będzie to norma Euro 6.
Etap piąty, od 1.07 2028 do 1.01.2030 to obowiązek spełnienia normy Euro 5 (silniki benzynowe) lub Euro 6 (diesle).
W ostatnim etapie, który ma ruszyć od 1.01.2030, do SCT wjadą tylko auta benzynowe spełniające normę Euro 5 lub diesle Euro 6d, a więc zarejestrowane od września 2019.