wypadek, motocyklista

i

Autor: Andrzej Woźniak

Wypadek bez ubezpieczenia OC? Nie wypłacisz się do końca życia!

2017-07-10 17:48

O ponad siedem procent wzrosła w minionym roku liczba szkód spowodowanych przez jednoślady, a łącznie w całym 2016 roku, do ubezpieczycieli z polis OC, zgłoszonych zostało blisko 7,9 tysiąca roszczeń spowodowanych przez kierujących motocyklem, motorowerem lub skuterem. Co gorsza, coraz więcej z nich nie ma wykupionego ubezpieczenia OC.

W 2016 roku Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny wystawił  ponad 6,1 tys. wezwań o okazanie tego ubezpieczenia lub zapłacenie kary za jego brak. To o prawie 30 procent więcej niż rok wcześniej.

Zwiększyliśmy liczbę kontroli, również wśród motocykli, motorowerów oraz skuterów i stąd wzrost liczby wezwań w tej grupie pojazdów. Wykrywane są bowiem również motocykle nieużytkowane, stojące dotychczas na przykład gdzieś w szopach czy piwnicach, które też muszą posiadać polisę OC tak długo jak są zarejestrowane – wyjaśnia Hubert Stoklas, wiceprezes UFG.

Więcej kontroli Funduszu wynika z rozwoju nowego narzędzia do wykrywania nieubezpieczonych dzięki któremu trafniej rozpoznawane są pojazdy bez tej obowiązkowej polisy. Narzędzie to pozwala na identyfikację nieubezpieczonych bez kontroli na drodze, a tylko na podstawie analizy danych w ogólnopolskiej bazie polis komunikacyjnych UFG. Tzw. wirtualny policjant odpowiedzialny jest już za ponad 65 procent wezwań o zapłacenie kary za brak OC.

Odszkodowania przekraczają milion złotych

W 2017 roku kara dla właściciela jednośladu, za brak ubezpieczenia wynosi maksymalnie 670 złotych. Konsekwencje finansowe mogą być jednak znacznie większe, gdy kierujący spowoduje wypadek takim nieubezpieczonym pojazdem. Wówczas UFG wypłaca odszkodowanie osobom poszkodowanym, a następnie występuje – do kierującego i właściciela o zwrot wypłaconej sumy (tzw. regres). Warto wydać około 150 złotych na obowiązkową polisę OC jednośladu, gdyż regresy wobec nieubezpieczonych sprawców wypadków spowodowanych przez kierujących motocyklami coraz częściej przekraczają milion złotych. Przykłady? Proszę bardzo:

- 1 300 000 złotych - dwóch pijanych nastolatków (obaj bez uprawnień do kierowania) jechało motocyklem; na łuku drogi prowadzący stracił panowanie nad pojazdem. W wyniku wypadku pasażer jest na wózku inwalidzkim. Świadczenia: zadośćuczynienie, odszkodowanie, renta;

- ponad 1 000 000 złotych - zderzenie czołowe dwóch motocyklistów w nocy. Motocykl sprawcy (miał 1,7 promila alkoholu we krwi) – był bez świateł. W wyniku wypadku – osoba  poszkodowana jest częściowo sparaliżowana. Świadczenia: odszkodowanie, renta;

- ponad 1 100 000 złotych - nieletni w stanie nietrzeźwym, prowadząc niezarejestrowany motocykl (tablice rejestracyjne z innego motocykla) uderzył w rowerzystkę, która zginęła na miejscu. Świadczenia: odszkodowanie, zadośćuczynienie;

Statystyki są coraz gorsze

Według statystyk policji w 2016 roku motocykliści uczestniczyli w Polsce w 2299 wypadkach drogowych, w których śmierć poniosło 232 kierujących motocyklami oraz 12 ich pasażerów, zaś obrażenia odniosło 1846 motocyklistów oraz 221 pasażerów jednośladów. Dla porównania, w rekordowo bezpiecznym 2015 roku motocykliści uczestniczyli w 2 136 wypadkach drogowych, w których zginęło 225 osób, a 2 188 zostało rannych. W 2016 roku liczba wypadków z udziałem motocykli zwiększyła się o 7,6 procent w porównaniu z rokiem poprzednim.

Bądź na bieżąco z motoryzacją. Polub nas na Facebooku

Nasi Partnerzy polecają