W 2022 roku autostrada A1 ma połaczyć Gdańsk z samym południem kraju. Dziś rozpoczyna się domykanie brakującej części autostrady A1 pomiędzy Tuszynem i Częstochową. Podpisano właśnie umowę na realizację blisko 17 kilometrów tej trasy, od granic z woj. łódzkim, do powstającej obwodnicy Częstochowy.
To ostatni fragment A1 na terenie woj. śląskiego i jednocześnie pierwsze z pięciu zadań na jakie podzielono realizację budowy autostrady A1 Tuszyn – Częstochowa. Do końca sierpnia planowane jest podpisanie umów na trzy kolejne odcinki, a we wrześniu na ostatni fragment.
Brakujące ogniwo
Wykonawcą blisko 17-kilometrowego odcinka A1 od granicy woj. łódzkiego do węzła Częstochowa Północ, jest firma Polaqua. Wartość robót w systemie projektuj i buduj to ok. 596,5 km. Planowana data zakończenia prac to połowa 2022 r. (35 miesięcy z wyłączeniem okresów zimowych od 15.12 do 15.03). W ramach inwestycji w śladzie obecnej DK1 powstanie dwujezdniowa autostrada z trzema pasami ruchu i pasami awaryjnymi, o nawierzchni z betonu cementowego.
Infrastruktura
Zbudowany zostanie węzeł Mykanów (dawniej Kościelec), 16 obiektów inżynierskich (most, cztery wiadukty w ciągu autostrady, cztery wiadukty nad autostradą, trzy duże przejścia dla zwierząt i cztery przejazdy gospodarcze), urządzenia ochrony środowiska, oświetlenie drogowe i urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego. Przebudowane lub zbudowane od nowa zostaną również sąsiadujące drogi, infrastruktura pieszo-rowerowa.
Autostrada A1 to jedyna droga klasy A o przebiegu południkowym, która przecina całą Polskę. Jest przy tym częścią składową Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T) oraz priorytetowego projektu „Autostrada Gdańsk – Brno/Bratysława – Wiedeń”. Tworzy główny szlak komunikacyjny łączący Trójmiasto z czeską granicą w Gorzyczkach, a pośrednio także z Toruniem, Łodzią i Katowicami. Gdy będzie już w pełni przejezdna, ułatwi dostęp do polskich portów przedsiębiorcom z Czech, Słowacji i Węgier, a w efekcie wspomoże rozwój rodzimej gospodarki.
Trasa A1 od węzła Tuszyn do obwodnicy Częstochowy, długość ok. 81 km.
Odc. A: węzeł Tuszyn – węzeł Piotrków Trybunalski Południe, długość ok. 15,9 km.
7 czerwca wybrano najkorzystniejszą ofertę konsorcjum Budimex i Strabag (wartość 478,9 mln zł), trwa kontrola uprzednia przetargu prowadzona przez Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych, po jej zakończeniu podpisanie umowy (lipiec / sierpień)
Odc. B: węzeł Piotrków Trybunalski Południe – Kamieńsk, długość ok. 24,2 km.
12 lipca wybrano najkorzystniejszą ofertę konsorcjum: Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Kobylarnia oraz MIRBUD (wartość 687 mln zł), po upływie 10 dni i braku odwołań dokumenty przetargowe trafią do kontroli uprzedniej Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych (trwa ok. 30 dni), po jej zakończeniu podpisanie umowy (koniec sierpnia )
Odc. C: Kamieńsk – Radomsko, długość ok. 16,7 km.
Wpłynęły cztery oferty (od ok. 573,1 mln zł do 655,4 mln zł), kończy się procedura przetargowa, wkrótce zostanie wskazana najkorzystniejsza oferta (podpisanie umowy planowane jest na początek września).
Odc. D: Radomsko – granica województwa, długość ok. 7 km.
12 lipca wybrano najkorzystniejszą ofertę firmy Przedsiębiorstwo Usług Technicznych INTERCOR (wartość 338,3 mln zł), po upływie 10 dni i braku odwołań dokumenty przetargowe trafią do kontroli uprzedniej Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych (trwa ok. 30 dni), po jej zakończeniu nastąpi podpisanie umowy (koniec sierpnia)
Odc. E: granica województwa łódzkiego – węzeł Rząsawa, długość ok. 16,9 km.
16 maja wybrano najkorzystniejsza ofertę, zakończyła się kontrola prezesa UZP, 23 lipca br. podpisanie umowy na realizację z firmą POLAQUA (ok. 596,5 mln zł).