Fabryka samochodów użytkowych we Wrześni to najnowocześniejsze zakłady w Europie. Fabryka została zbudowana w rekordowym tempie 23 miesięcy - począwszy od położenia kamienia węgielnego aż po rozpoczęcie produkcji. W tym nowym zakładzie produkcyjnym zatrudnionych zostanie 3000 pracowników. Poprzez rozwój sieci dostawców oraz sektora usług, w otoczeniu zakładu powstają liczne nowe miejsca pracy.
Nakłady finansowe w wysokości 800 milionów euro przeznaczone na budowę fabryki oraz wyposażenie jej w urządzenia produkcyjne powodują, że zakład we Wrześni jest największą dotychczasową inwestycją zagraniczną w Polsce.
Przeczytaj: VW Crafter wybrany najlepszym autem dostawczym 2017 r.
Andreas Renschler, członek zarządu koncernu Volkswagen AG odpowiedzialny za obszar Samochody Użytkowe, będący jednocześnie prezesem spółki Volkswagen Truck & Bus, powiedział podczas uroczystości otwarcia, jak ważny dla strategii grupy Volkswagen Samochody Użytkowe jest nowy Crafter oraz fabryka we Wrześni: - Wraz z nową koncepcją Craftera oraz nową fabryką, której roczny wolumen produkcyjny wynosił będzie 100 tysięcy aut, jesteśmy dobrze spozycjonowani na rosnącym rynku samochodów użytkowych.
Fabryka Craftera w liczbach:
Wielkość zakładu: 220 ha (2,2 km2)
Planowana wielkość produkcji:
100 000 rocznie = 17 samochodów na godzinę = ok. 380 samochodów na dobę
Obszary produkcyjne – wielkość i opis:
• Hala Budowy Karoserii (92 800 m2) = 12 boisk piłki nożnej; z czego na powierzchni 9 boisk, czyli na 64 227 m2 odbywać się będzie produkcja; liczba punktów spawalniczych wyniesie ponad 5 000 na pojazd.
• Lakiernia (70 420 m2) = około 10 boisk piłkarskich, z czego 57 869 m2 stanowi powierzchnia produkcyjna, co odpowiada ponad 8 boiskom piłkarskim; długość lakierni to 422 m, a szerokość 136 m,
wysokość - 34 m.
• Hala Montażu (107 000 m2) = powierzchnia 13 boisk do piłki nożnej,
z czego na 8 boiskach, czyli powierzchni około 57 300 m2 będzie odbywać się produkcja. Hala ma długość 850 m, a w najszerszym punkcie 250 m. Długość systemów transportujących karoserię po montażu to 2,8 km. Na tej drodze ustawilibyśmy ponad 400 wyprodukowanych w zakładzie samochodów.
• Hala Produkcji Pilotażowej
• Hala Zabudów Specjalnych (13 493m2) = powierzchnia dwóch boisk do piłki nożnej. W jej skład wchodzą stanowiska do wykonywania prac adaptacyjnych mających na celu przystosowanie typowych samochodów do celów specjalnych (np. samochody policyjne i wojskowe, dla służby zdrowia oraz firm logistycznych, warsztatowe, ze specjalnym oprzyrządowaniem lub ze specjalistyczną zabudową).
• Park Dostawców (34 560 m2)
Planowane zatrudnienie:
3000 pracowników w trybie 3-zmianowym, w tym około 620 Specjalistów i Menedżerów odpowiedzialnych za zarządzanie i rozwój zakładu oraz około 2400 wykwalifikowanych pracowników na liniach produkcyjnych.
Dostawcy:
Fabrykę Craftera obsługuje 45 dostawców z Polski, w tym 7 z regionu.
Koszt inwestycji: 800 milionów euro
Budowa fabryki w liczbach:
• W trakcie prac ziemnych nawieziono około 1 000 000 m3 piasku za pomocą ponad 50 000 wywrotek (samochodów)
• Do budowy użyto 22 000 ton stali oraz 8 000 ton stali zbrojeniowej
• Wylano 50 000 m3 betonu za pomocą około 6 000 betoniarek
• Postawiono 4 000 pali wzmacniających fundamenty, które wchodzą w grunt aż do głębokości 16 metrów
• Położono 15 km rur instalacyjnych, co stanowiłoby ponad 40 długości torów żużlowych
• W samej fabryce jest położonych 6 km rur kanalizacyjnych
• Przeprowadzono 19 000 szkoleń z zakresu BHP
• W szczytowym okresie na budowie wrzesińskiej fabryki Volkswagena Craftera pracowało około 3500 robotników
• Pod budowę fabryki zakupiono grunt o powierzchni ponad 220 hektarów, co równa się powierzchni 300 boisk piłkarskich