Najdłuższy tunel w Polsce będzie przebiegał przez górę Mały Luboń i będzie łączył miejscowości Naprawa i Skomielna. Minister Adamczyk powiedział: - "Zatory drogowe na zakopiance obrosły legendą. Ja mam swój historyczny zator na tej drodze od godziny 10.30 z Rabki od godziny 23.30 w Krakowie - tak długo pokonywałem zakopiankę jednej z zim. To historyczny moment, na który długo czekaliśmy, czekały pokolenia. Dla wielu jest to droga życia, dzięki której realizują swój biznes, swoje plany życiowe, bo to nie tylko arteria turystyczna. To wreszcie bardzo ważna arteria komunikacyjna dla polskiej gospodarki narodowej, dla polskich portów, bo przecież droga S7 to kanał komunikacyjny dla portów Trójmiasta, to szlak komunikacyjny, z którym łączy się Via Baltica to wreszcie ożywczy szlak komunikacyjny dla Małopolski".
Firma Astaldi S.p.A z Rzymu wystartowała do przetargu oferując najniższą cenę, która wynosiła 968 871 778,09 zł. Według oferty, inwestycja ta ma zostać wykonana w 54 miesiące. Tunel będzie miał dwie komory, 2.06 km długości, przejścia techniczne pomiędzy komorami, dwa portale i pełną infrastrukturę i wyposażenie techniczne.
Zobacz również: Jeszcze w wakacje pojedziemy autostradą z Piotrkowa Trybunalskiego do Gdańska
Według rzeczniczki krakowskiego oddział GDDKiA Iwony Mikrut, teren, w którym będzie wiercony tunel jest trudny pod względem budowy geologicznej góry. "Występują tu uskoki tektoniczne z dużą zmiennością nachylenia warstwy geologicznej w stosunku do nachylenia stoku. Ponadto skomplikowane są warunki hydrologiczne w obszarze budowy tunelu" – mówiła Iwona Mikrut.
Dwie nitki tunelu będą wiercone metodą austriacką, która polega na wykonywaniu obudowy z betonu zbrojonego na bieżąco. W przypadku tej góry nie jest możliwe drążenie całym przekrojem tunelu, aby nie osłabić górotworu.
.
Pozostałe inwestycje na zakopiance
Również w środę 29 czerwca w Krakowie podpisano umowę na budowę odcinka zakopianki Lubień-Naprawa. Wykonawcą tego odcinku jest polsko - ukraińskie konsorcjum przedsiębiorstw: IDS-BUD S.A z Warszawy i Korporacja ALTIS-HOLDING z Kijowa. Wykonawcy za 521,5 mln w ciągu 22 miesięcy (nie wliczając miesięcy ziomowych) wybuduje ten odcinek drogi ekspresowej.
Niezależnie od pozostałych planów trwa budowa odcinka zakopianki Skomielna Biała - Chabówka (długość 6,1 km), oraz odcinka drogi krajowej nr 47 klasy GP od Rabki - Zdroju do Chabówki . Buduje go włoska firma Salini. Koszt tej inwestycji to 615 mln zł.