zdjęcia

Zawrotna kwota za Poloneza z 1989 roku. Jeszcze zyska na wartości

2024-10-25 14:26

Ile może być wart Polonez z 1989 roku? Okazuje się, że nawet ponad 100 tys. zł. Egzemplarz, który w ubiegłym roku trafił na aukcję był jednak wyjątkowy - z niemal zerowym przebiegiem i foliami na fotelach. Utrzymany w dobrym stanie może tylko zyskiwać na wartości w kolejnych latach.

Spis treści

  1. Polonez za ponad 100 tys. zł. To była rekordowa aukcja
  2. Ponad milion egzemplarzy Poloneza

Polonez to symbol polskiej motoryzacji, produkowany przez ćwierć wieku. Pierwszy samochód zjechał z taśmy w czasach PRL, ostatni już w wolnej Polsce, w XXI wieku. Kiedyś marzenie wielu rodzin, później obiekt kpin. Dziś Polonez ma grono zagorzałych fanów, którzy mają nawet po kilka zadbanych egzemplarzy. O wyjątkowości tego modelu świadczy jedna z zeszłorocznych aukcji.

Polonez za ponad 100 tys. zł. To była rekordowa aukcja

Tę aukcję śledziło wielu fanów motoryzacji. Trwała blisko miesiąc, ale najwięcej emocji wzbudziły ostatnie dni. Cena zmieniała się co kilka godzin, by w środę 12 lipca 2023 r. o godz. 18 licznik wskazał dokładnie 115 tys. złotych. Licytację wygrał "Oferent nr 120".

Na aukcję trafił fabrycznie nowy FSO Polonez 1.5 SLE z 1989 roku (silnik o poj. 1.5, 82 KM, napęd na tył). Samochód miał wówczas zaledwie 33 kilometry przebiegu i był niezarejestrowany. Mimo że został wyprodukowany aż 35 lat temu, jego stan jest nienaganny - fotele i kanapa przykryte są folią, na karoserii błyszczy się czerwony lakier.

- Auto w stanie fabrycznym, nigdy nierejestrowane, całe swoje życie przestało w garażach, najpierw u pierwszego właściciela, a potem u kolekcjonera - wyjaśniał w rozmowie z PAP dyrektor sprzedaży domu aukcyjnego Ardor Auctions Mateusz Kazula. - Podejrzewamy, że było kupione w celach inwestycyjnych. To był 1989 rok, czasy były niepewne, okres transformacji ustrojowej, szalejąca inflacja, to miał być rodzaj lokaty - dodał, zaznaczając, że unikatowość tego Poloneza polega również na tym, że nigdy nie został zarejestrowany.

Poloneza sprzedawał Ardor Auctions, czyli, jak czytamy w opisie firmy, "pierwszy i jedyny w Polsce dom aukcyjny zajmujący się samochodami klasycznymi i zabytkowymi" z siedzibą w Warszawie. W swojej ofercie ma dziesiątki samochodów, które są łakomy kąskiem dla inwestorów.

Ponad milion egzemplarzy Poloneza

FSO Polonez produkowany był przez Fabrykę Samochodów Osobowych w Warszawie od 3 maja 1978 roku do 22 kwietnia 2002 roku. Był następcą Fiata 125p. W sumie wyprodukowano ponad milion Polonezów w różnych wersjach.

Sprawdź w naszym quizie poniżej, co wiesz o Polonezie – symbolu polskiej motoryzacji!

FSO Polonez. Co wiesz o symbolu polskiej motoryzacji?
Pytanie 1 z 10
Rozwiń skrót FSO:

Nasi Partnerzy polecają