Dacia, która świętuje w tym roku pół wieku swojego istnienia, w ciągu ostatnich 20 lat zaliczyła niesamowity skok rozwojowy. Po tym, jak w 1999 roku historia rumuńskiego wytwórcy pojazdów osobowych i dostawczych zaczęła być pisana pod skrzydłami Grupy Renault, wszystko się zmieniło. Przyszedł czas na nowy, przemyślany plan biznesowy, portfolio zaczęło dynamicznie wzbogacać się o nowe modele, a dystrybucja poszerzać o kolejne, nieznane wcześniej rynki.
Początki Dacii były trudne, o czym świadczą auta z czasów Rumunii znajdującej się pod rządami władz komunistycznych. Niektóre modele niekoniecznie były obiektami przyciągającymi uwagę przechodniów, ale służyły jako skuteczne środki łatwego przemieszczania się z punktu A do punktu B. W czasach socjalistycznych pojazdy z Mioveni nie były obce Polakom. W latach PRL dystrybucja obejmowała Polskę, a widok charakterystycznego modelu 1300 z korkiem wlewu paliwa obok tablicy rejestracyjnej nie był niczym szczególnym. Za to dziś spotkanie takiego klasyka na naszych drogach nie jest łatwe, mimo że kiedyś jeździli nimi nasi dziadkowie lub ojcowie.
WIDEO - zobacz klasyczne Dacie
Wybrane historyczne samochody Dacii
Dacia 1100 była pierwszym modelem samochodu nowej marki, produkowanym na licencji modelu Renault R8. W latach 1968-1972 zostało wyprodukowanych około 38 000 sztuk. Jeden z pierwszych egzemplarzy jaki opuścił linię montażową został przekazany w prezencie ówczesnemu przywódcy państwa, Nicolae Ceausescu. Pojazd był składany z części pochodzących z Francji.
Kolejnym i tak naprawdę podstawowym modelem Dacii przez 3 dekady była Dacia 1300. Pojazd ten budowany od 1969 roku na licencji Renault 12 powstawał jako sedan, kombi i pick-up. W latach 80. istniała nawet sportowa odmiana z 2-drzwiowym nadwoziem coupe. Prawdziwym rarytasem dla kolekcjonerów jest dziś Dacia 1301, która była bogato wyposażoną wersją trafiającą niegdyś wyłącznie w ręce urzędników aparatu państwowego.
Dacia 1300 Break, której produkcja wystartowała w 1973 roku, była typowym kombi równolegle powstającym z sedanem 1300. Jednak w przeciwieństwie do 4-drzwiowego nadwozia, Dacia 1300 Break wyjechała z fabryki w znacznie mniejszej ilości (łącznie około 14 000 sztuk), z czego większość trafiła na eksport. W roku 1979 przyszło wprowadzenie Dacii 1310, która z biegiem lat korzystała z licznych przebudów i modernizacji.
Trzy dekady temu najodważniejszym projektem Rumunów zdecydowanie była wspomniana Dacia 1310 Sport. Auto wprowadzone na rynek na początku lat 80. było produkowane do 1991 roku i powstało w ograniczonej serii przekraczającej 5000 sztuk. Pojazd miał lepszą aerodynamikę niż sedan i mniejszą masę własnę, dzięki czemu osiągi były nieco lepsze - maksymalna prędkość osiągała 150 km/h w przypadku modeli wyprodukowanych pod koniec lat 80-tych. Cena była o 20 procent wyższa niż sedana.
Dacię 1310 sedan po różnych modernizacjach produkowano do 2001 roku. Samochód ten był przez wiele lat najlepiej sprzedającym się modelem na rumuńskim rynku. Nowocześniejsza Dacia 1325 z początku lat 90-tych była ciekawie wyglądającym hatchbackiem. Auto z dopiskiem Liberta w nazwie powstała do 1997 r.. w ponad 5000 egzemplarzach. Większość aut zostało wyeksportowanych do krajów z Bliskiego Wschodu.
Użytkowa Dacia 1304 Pick-Up pojawiła się w 1983 roku. Potrafiący przewieźć ładunek 1 tony pojazd został wysoko oceniony, zarówno w Rumunii, jak i za granicą. Łącznie ten modernizowany przez lata samochód wyprodukowano w ilości około 100 000 sztuk do roku 2006. Na początku model korzystał z silników stosowanych w osobowych modelach, a w 2002 roku udało się go wyposażyć w wysokoprężny motor 1.9 dCi od Renault.
Dacia 1307 to najbardziej ceniony model wśród lekkich samochodów dostawczych. Samochód ten wywodzi się z modelu 1310 i powstawał w latach 1992–2006. Ten 4–drzwiowy pick-up z wydłużonym rozstawem osi był wersją Double Cab. Auto potrafiło swobodnie przewieźć 1-tonowy ładunek i jednocześnie przewozić 5 osób. Poza silnikiem benzynowym w późniejszym okresie dostępny był diesel 1.9 dCi.
Projekt Dacia Nova został opracowany w celu zastąpienia gamy 1310. Rozpoczęta w 1995 roku produkcja przechodziła serię ewolucji i kolejnych zmian, osiągając dojrzałość w 1998 roku. Pomimo nowoczesnego wyglądu (w porównaniu do sedana 1310), Nova produkowana równolegle z Dacią 1310 nie zdołała w rankingach sprzedaży w Rumunii przebić swojej starszej siostry. Solidne podwozie posłużyło do stworzenia następców - Dacii SupeRNova i Dacii Solenza. Inspiracją do projektu był model Peugeot 309, wprowadzony na rynek w drugiej połowie lat 80-tych.
Dacia Solenza będca samochodem opracowanym przez Dacię już pod skrzydłami Renault, próbowała swoich sił nie tylko na rodzimym rumuńskim rynku. Solenza o nadwoziu liftback (budowana w latach 2003-2005) osiągnęła poziom 80 000 sztuk i była bardzo doceniana przez klientów. Upodobali sobie ją szczególnie kierowcy taksówek, ponieważ była ładniejsza od modelu SupeRNova i zdecydowanie lepiej wykonana pod względem izolacji akustycznej i komfortu oferowanego we wnętrzu.
Nowy rozdział w historii został otwarty przez Dacię Logan. Tym samochodem rozpoczęto wielką transformację Dacii z czysto rumuńskiej marki w europejską, a dalej w produkt globalny występujący pod różnymi markami i nazwami. Debiut nastąpił na Salonie Samochodowym w Paryżu w 2004 roku. Pojazd zbudowany został na płycie podłogowej opartej o płytę Renault Modus, zawieszenie zaczerpnięto z Clio II, silniki benzynowe z modelu Thalia, a wysokoprężne z Megane II. Tylko jesienią 2004 roku w samej Rumunii zamówiono ponad 20 000 egzemplarzy tego sedana. W 2006 roku przeprowadzono drobny lifting, a w 2008 gruntowną modernizację z liftingiem. Na bazie Logana powstał 7-osobowy kombivan, zamknięty van, a nawet pick-up. W 2012 roku pojazd został zastąpiony drugą generacją.
Ostatnia Dacia sprzed całkowitej transformacji została wyprodukowana w lipcu 2004 roku. Przez 35 lat rumuńską fabrykę w Mioveni, gdzie zlokalizowana jest także siedziba firmy, opuściło ponad 2 150 000 aut (bez liczenia pojazdów użytkowych). Eksport prowadzono do ponad 30 krajów, w tym do Kanady, Wielkiej Brytanii i Republiki Federalnej Niemiec.
WIDEO - imponująca fabryka w Mioveni