Umowa na poszerzenie autostrady A2 na odcinku Łódź-Warszawa została podpisana 11 marca, a lada dzień dowiemy się, która firma podejmie się dalszego poszerzenia jezdni aż po węzeł Konotopa. Niestety, projektanci, którzy opracowują analizę techniczną na budowę trzeciego pasa ruchu, uzyskają decyzję środowiskową dopiero za 19 miesięcy.
Dotyczy to zarówno odcinka w woj. łódzkim, na który już podpisano umowę z wykonawcą (długość 46,2 km, Transprojekt Gdański, wartość blisko 2,5 mln zł), jak i w woj. mazowieckim, na który ma zostać wybrana najkorzystniejsza oferta (wpłynęło pięć ofert o wartości od 3,1 do 4,6 mln zł).
W dalszej kolejności zostanie ogłoszony przetarg na realizację inwestycji, czyli poszerzenia odcinka Łódź-Warszawa o blisko 90 km. Wstępnie szacuje się, że prace zakończa się w połowie 2025 roku.
Skąd ta decyzja?
Poszerzenie autostrady A2 związane jest z rosnącym natężeniem ruchu oraz planowaną realizacją Centralnego Portu Komunikacyjnego w sąsiedztwie autostrady. Generalny Pomiar Ruchu wykonany w 2015 r. wykazał, że na odcinku Łódź Północ – Wiskitki wynosiło ok. 40 tys. pojazdów na dobę, Wiskitki - Grodzisk Maz. 45 tys. pojazdów na dobę, pomiędzy Grodziskiem Maz. a Pruszkowem wzrosło do ok. 57 tys. pojazdów na dobę, natomiast na wlocie do Warszawy pomiędzy Pruszkowem a Konotopą liczba pojazdów sięgnęła ok. 75 tys. pojazdów na dobę. Poszerzenie jezdni nie tyle wpłynie na płynność ruchu, ile pomoże w poprawie bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Remont PPO Pruszków
Zanim doczekamy się dodatkowego trzeciego pasa, na nieczynnym już Punkcie Poboru Opłat w Pruszkowie zostanie rozebranych siedem wysp segregacyjnych oraz wyremontowana nawierzchnia. Prace już ruszyły, ale nie powodują utrudnień w ruchu. Kierowcy dalej mają do dyspozycji dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Roboty na PPO Pruszków potrwają najprawdopodobniej do 30 czerwca br.