Siadając za kierownicą podejmujesz ryzyko, o tym wiedzą chyba wszyscy. Niewiele osób zdaje sobie jednak sprawę jak wiele ryzykuje.
Z raportu opublikowanego przez EuroRAP (Europejski Program Oceny Ryzyka na Drogach) wynika, że mniej niż 1/3 długości głównych dróg w Europie spełnia "najwyższe możliwe" standardy bezpieczeństwa, czyli jest względnie bezpieczna. Prawie połowa została zakwalifikowana do grupy wysokiego ryzyka, a 15 procent to trasy na których ryzyko śmiertelnego wypadku jest duże.
Co więcej mowa tu tylko o głównych trasach tranzytowych, autostradach i szosach, które mają stanowić europejski system dróg.
Ryzyko przedstawiono za pomocą pięciostopniowej skali: kolor zielony oznacza najniższą klasę ryzyka (najwyższy poziom bezpieczeństwa), a kolor czarny najwyższą klasę ryzyka (najniższy poziom bezpieczeństwa). |
Polska w europejskim ogonie
Choć średnia europejska nie jest imponująca, to nawet na takim tle Polska wypada wręcz fatalnie.
EuroRAP zakwalifikował do grupy „najwyższe standardy bezpieczeństwa” tylko 4 proc. polskich dróg (przeważnie autostrady). Aż 36 proc. dróg w naszym kraju oznaczono natomiast kolorem czarnym! 31 proc. dróg "pomalowano" na czerwono i zakwalifikowano do kategorii średnio-wysokiego ryzyka.
To bardzo kiepsko i daje to Polsce drugą od końca pozycję wśród państw Unii Europejskiej. Gorzej jest tylko w Słowacji, gdzie aż 38 proc. dróg zakwalifikowano jako odznaczające się najwyższym poziomem ryzyka.
Wśród wszystkich państw europejskich w niechlubnej statystyce bije natomiast Bośnia i Hercegowina, gdzie 50 proc. dróg charakteryzuje najwyższy poziom ryzyka.
Szwecja, Holandia, Wielka Brytania – tu jest najlepiej
Spośród 15 sprawdzonych przez EuroRAP krajów najlepiej wypadła Szwecja, Holandia, Wielka Brytania i Szwajcaria. Ponad połowa długości sieci w tych krajach spełnia "najwyższe możliwe" standardy bezpieczeństwa.
Ryzyko przedstawiono za pomocą pięciostopniowej skali: kolor zielony oznacza najniższą klasę ryzyka (najwyższy poziom bezpieczeństwa), a kolor czarny najwyższą klasę ryzyka (najniższy poziom bezpieczeństwa). |