Fachowcy z różnych krajów od lat śledzą ten problem i tak powstają firmowane przez nich cykliczne rankingi niezawodności. Można się spierać o kryteria, na podstawie których one powstają, ale na pewno te modele marek, które sprawiają najwięcej kłopotów użytkownikom, nie trafią na czołowe miejsca w statystykach bezawaryjności i odwrotnie. Na naszym rynku najbardziej znane są rankingi niezawodności opracowane przez niemieckie firmy DEKRA i TUV.
Ta ostatnia właśnie opublikowała swój najświeższy raport. Jak zwykle najwięcej emocji budzi kategoria najmłodszych aut, gdzie co roku zmienia się lider. Wygrana "japończyka" nie powinna dziwić, bo do wysokiej niezawodności samochodów z Kraju Kwitnącej Wiśni zdążyliśmy się już przyzwyczaić. Pewnym zaskoczeniem może być jednak znikoma liczba modeli toyoty na najwyższych miejscach w pozostałych grupach wiekowych. Zajmują je natomiast inne marki japońskie i niemieckie, przy czym przedstawiciele tych ostatnich to przede wszystkim pojazdy z najwyższej półki.
Mimo że rankingi niezawodności obarczone są pewnymi błędami, to jeśli zależy nam na aucie, które rzadko ma trafiać do warsztatu, warto je wziąć pod uwagę.
Niezawodność i nasze rynkowe hity
Oto jak wypadają pod względem niezawodności (w grupie najmłodszych aut - śr. usterkowość - 4,8 proc.) najczęściej kupowane nowe auta na naszym rynku
lp. |
marka i model |
liczba sprzedanych aut w 2007 roku |
miejsce w rankingu TUV |
usterkowość |
1 |
skoda fabia |
17 017 |
49 |
4,3 proc. |
2 |
skoda octavia |
12 477 |
35 |
3,8 proc. |
3 |
toyota yaris |
11 754 |
13 |
2,6 proc. |
4 |
ford focus |
10 325 |
44 |
4,1 proc. |
5 |
fiat panda |
9 271 |
98 |
7,0 proc. |
6 |
fiat punto |
8 200 |
83 |
6,1 proc. |
7 |
VW passat |
7 505 |
64 |
4,9 proc. |
8 |
opel corsa |
6 568 |
45 |
4,2 proc. |
9 |
opel astra II |
6 469 |
73 |
5,3 proc. |
10 |
honda civic |
6 040 |
45 |
4,2 proc. |
Kto to bada i jak to robi?
TUV to niemieckie stowarzyszenie nadzoru technicznego. Badania TUV odnośnie niezawodności aut obejmują okres od lipca do czerwca następnego roku. Auta poddawane są kontroli w warsztatach i podczas okresowych przeglądów rejestracyjnych. Eksperci TUV sprawdzają osiemnaście ważnych podzespołów pojazdu podzielonych na cztery zasadnicze grupy, czyli podwozie, hamulce, oświetlenie i układy odpowiedzialne za ochronę środowiska. Technik dokonujący przeglądu auta bada ponad sto punktów kontrolnych. W rankingu bierze się pod uwagę tzw. poważne usterki. Im dany model trapi mniej poważnych usterek, tym wyższe miejsce w rankingu. Ostatni raport powstał w oparciu o wyniki badań ponad 7 milionów aut.
auta 2- i 3-letnie
średnia usterkowość - 4,8 proc.
1 mazda 3 1,2 proc.
2 mazda 2 1,4 proc.
3 vw golf/bora 2,2 proc.
ford fusion 2,2 proc.
5 honda jazz 2,3 proc.
auta 4- i 5-letnie
średnia usterkowość - 8,9 proc.
1 porsche 911 2,8 proc.
2 honda jazz 2,9 proc.
3 subaru legacy 3,4 proc.
4 porsche boxster 3,6 proc.
5 BMW seria 7 3,9 proc.
auta 6- i 7-letnie
średnia usterkowość - 13,3 proc.
1 toyota RAV4 3,6 proc.
2 porsche 911 4,5 proc.
3 porsche boxster 4,6 proc.
4 mercedes SL 4,8 proc.
5 mazda demio 5,7 proc.
auta 8- i 9-letnie
średnia usterkowość - 18,1 proc.
1 porsche boxster 4,2 proc.
2 porsche 911 5,8 proc.
3 mercedes SL 7,3 proc.
4 subaru forester 7,4 proc.
5 toyota RAV4 7,9 proc.
auta 10- i 11-letnie
średnia usterkowość - 22,5 proc.
1 porsche 911 5,0 proc.
2 mercedes SL 6,3 proc.
3 toyota RAV4 8,4 proc.
4 mercedes SLK 9,7 proc.
5 subaru legacy 10,6 proc.
toyota starlet 10,6 proc.
Średnia usterkowość to odsetek wszystkich aut w danej grupie wiekowej, w których występują poważne usterki
Usterkowość auta to odsetek aut danego modelu w określonej grupie wiekowej, w których występują poważne usterki