100 lat ewolucji samochodowego oświetlenia. Poznaj historię żarówek w motoryzacji

2015-03-02 12:31

Od karbidowych lamp i zwierciadeł w roli odbłyśników, przez żarówkę halogenową, żarniki ksenonów, aż do technologii w pełni LED-owej. Maksymalne zwiększanie pola widzenia przy ciągłym eliminowaniu zjawiska oślepiania w celach bezpieczeństwa, to właśnie ewolucja samochodowego oświetlenia.

Pierwsza żarówka

W odpowiedzi na konieczność zwiększenia widoczności na drogach pierwszą żarówkę samochodową opracowała marka Philips (była to w 1914 roku żarówka Half Watt). Przełom w powszechnym stosowaniu elektryki oświetlenia nastąpił na początku lat dwudziestych, kiedy to Henry Ford wprowadził jako pierwszy żarówki do seryjnie wytwarzanego Forda Model T.

Dwa żarniki

Kolejnym etapem w historii rozwoju oświetlenia samochodowego była zaprezentowana w 1924 roku żarówka Philips Duplo. Posiadała ona dwa żarniki, z których jeden realizował światła mijania, a drugi drogowe. Podnosiło to komfort jazdy poprawiając widoczność na drodze. Co więcej takie rozwiązanie ograniczało zjawisko oślepiania innych uczestników ruchu drogowego. W 1936 roku, w odpowiedzi na coraz większy ruch na drogach, na rynek zostały wprowadzone asymetryczne lampy. Poprawiały one bezpieczeństwo umożliwiając lepsze oświetlenie prawej strony jezdni.

Przeczytaj też: Halogeny - żarówki które zrewolucjonizowały oświetlenie

Żarówka halogenowa

Przez kolejne dziesięciolecia trwały prace nad udoskonaleniem technologii oświetlenia. Efektem była zaprojektowana w 1962 roku żarówka halogenowa. Mimo upływu ponad 50 lat, technologia ta jest nadal wykorzystywana przez producentów aut i motocykli, a przy okazji stale rozwijana.

Pierwsze ksenony

W 1991 roku przełomowe osiągnięcie zaprezentował po raz kolejny Philips. Na drogi wyjechało pierwsze auto z lampami ksenonowymi. Zastosowanie tej technologii wpłynęło znacząco na poprawę widoczności na drodze. Natomiast charakterystyczne bladoniebieskie światło emitowane przez ksenony pozwoliło na nadanie autom całkiem nowego wyglądu.

Sprawdź: Światła ksenonowe: Co sprawia, że są lepsze od halogenów

Technologia LED

W 2007 roku Audi zaprezentowało pierwsze rozwiązanie typu "full LED", które pojawiło się w sportowym modelu R8. W ten sposób rozpoczęła się rewolucja półprzewodnikowa w oświetleniu samochodowym. Technologia LED ma aktualnie największy wpływ na rozwój oświetlenia samochodowego. LED-y pozwalają nie tylko na lepsze oświetlenie drogi i poprawę bezpieczeństwa, ale umożliwiają również producentom samochodów na nadanie ich autom niepowtarzalnej stylistyki.

Innowacyjny laser

Aktualnie inżynierowie prowadzą badania nad technologią reflektorów laserowych. Okazuje się, że tego typu nowatorska technika może stanowić przełom w projektowaniu całej przedniej części samochodu. Przetrze ona szlak dla zupełnie nowych sposobów montowania oświetlenia.

Polub SuperAuto24.pl na Facebooku