Projektując nowy silnik 1.8 TFSI, inżynierowie Audi opracowali wiele innowacyjnych rozwiązań z różnych dziedzin i dzięki nim uzyskali zaskakująco dobre osiągi przy minimalnym zużyciu paliwa. Nowoczesny czterocylindrowy silnik czerpiący swoją moc z 1.8 l pojemności rozwija imponujący moment obrotowy 320 Nm, dostępny od 1400 do 3700 obr./min. Maksymalną moc 170 KM, silnik ten osiąga już przy 3800 obr./min.
Przeczytaj koniecznie: Leon FR+. Kompaktowy Seat dla wymagających
Benzynowy 1.8 TFSI przyspiesza Audi A5 Coupé z manualną skrzynią biegów w 7,9 sekundy od 0 do 100 km/h, a jego prędkość maksymalna wynosi 230 km/h. Średnio zużywa według producenta tylko 5,7 litra paliwa na 100 km. W porównaniu z poprzednim silnikiem o mocy 160 KM, spalanie zmniejszyło się o 21 procent.
Patrz także: Chevrolet Cruze może być produkowany w Polsce
W dziedzinie innowacyjnego zarządzania temperaturą, wprowadzany właśnie silnik prezentuje nowy, w pełni elektroniczny układ regulacji temperatury cieczy chłodzącej. Dwa szybko działające zawory tarczowe, połączone w jeden moduł i napędzane silnikiem elektrycznym przez przekładnię ślimakową, regulują przepływ cieczy chłodzącej. Jednym z ich głównych zadań jest szybkie doprowadzenie oleju silnikowego po rozruchu na zimno do temperatury roboczej. W tym celu ciecz chłodząca stosunkowo długo pozostaje w kadłubie silnika; ogrzewanie wnętrza przechodzi przez oddzielny obieg głowicy cylindrów. Główna chłodnica wody, która odprowadza ciepło do otoczenia, jest włączana do pracy tak późno, jak to tylko możliwe.
>>> Audi urban concept. Ultralekki, miejski pojazd dla dwojga
Turbosprężarka silnika 1.8 TFSI jest także całkowicie nową konstrukcją i bardzo dynamicznie generuje stosunkowo wysokie ciśnienie doładowania wynoszące nawet 1,3 bar. Jej głównymi elementami jest wirnik turbiny z nowego stopu wytrzymującego temperaturę spalin do 980 stopni, umieszczona przed nim sonda lambda, tłumik pulsacyjny, wirnik sprężarki wyfrezowany z jednego elementu oraz elektroniczny zawór wastegate, regulujący ciśnienie doładowania w sposób wyjątkowo szybki i dokładny i przyczyniający się do dalszego obniżenia zużycia paliwa.