Co to jest CNG
Skrót CNG pochodzi od angielskiej nazwy Compressed Natural Gas. W Polsce nazywa się go gazem ziemnym lub naturalnym gazem ziemnym. Jest to sprężony do 20 MPa (megapaskale) gaz, który w około 97% składa się z metanu. CNG to paliwo pomostowe pomiędzy paliwami ropopochodnymi a wodorem. Gazem CNG może być zasilany każdy silnik spalania wewnętrznego, zarówno z zapłonem iskrowym jak i samoczynnym.
Zalety CNG jako paliwa do zasilania silników samochodów
Podstawową zaletą CNG jako paliwa do samochodów jest jego wysoka liczba oktanowa. Tradycyjna benzyna jest sprzedawana jako paliwo 95 lub 98 oktanowe, natomiast CNG ma aż 130 oktanów. To oznacza, że jest o wiele bardziej odporne na spalanie stukowe. Oprócz tego, naturalny gaz ziemny (CNG) ma bardziej korzystny bilans energetyczny niż benzyna bezołowiowa czy olej napędowy. To oznacza, że na 1 kg CNG auto pojedzie dalej niż na 1 kg ON czy PB95 lub 98. Mniejsza zawartość węgla w CNG sprawia, że jest on też bardziej ekologiczny, ponieważ w procesie spalania CNG, spaliny zawierają mniej dwutlenku węgla. W porównaniu do spalania ON, silnik pracujący na CNG nie wytwarza sadzy.
Zobacz również: Przyszłością motoryzacji i transportu jest wodór
Oprócz tego, CNG jest o wiele bezpieczniejszym paliwem niż benzyna czy olej napędowy. W przypadku CNG mniejsze jest zagrożenie wybuchem, ponieważ jego temperatura samozapłonu jest bardzo wysoka i wynosi 537 stopni C. Auta z instalacją CNG mogą wjeżdżać do garaży podziemnych, ponieważ w razie rozszczelnienia instalacji CNG ulega rozproszeniu. Auta l LPG mają zakaz wjazdu do niektórych obiektów podziemnych.
Dodatkowym elementem przemawiającym za wykorzystywaniem instalacji CNG w autach osobowych i transporcie jest cena naturalnego gazu ziemnego. Metr sześcienny CNG kosztuje obecnie (grudzień 2015) około 3,10 zł.
Sieć stacji CNG w Polsce
Obecnie siec stacji w Polsce, które umożliwiają zatankowanie CNG liczy 25 obiektów. Za około 15 tysięcy złotych można kupić punkt CNG i postawić go na własnym podwórku (jeśli spełnia pewne wymogi). Wtedy tankowanie CNG kosztuje około 30% taniej. Takie stacje można spotkać na terenie firm, które w swoim taborze maja pojazdy zasilane CNG.
Czy auta z instalacją CNG wymagają specjalnych procedur przeglądowych?
– To zależy od producenta instalacji gazowej. Instalacja CNG raczej nie wymaga specjalnej obsługi serwisowej. Są przepisy dotyczące samych tylko zbiorników ciśnieniowych, wymagające odrębnego okresowego sprawdzenia i dopuszczenia do użytkowania. Przegląd techniczny samochodu zasilanego gazem jest rozszerzony o kilka
pozycji w stosunku do pojazdu benzynowego, np. sprawdzenie numeru homologacji i terminu ważności przeglądu zbiornika, sprawdzenie stężeń składników spalin na biegu jałowym przy zasilaniu gazem, sprawdzenie czy elementy instalacji gazowej mają znaki homologacji – dla SuperAuto24.pl powiedział Mikołaj Krupiński, rzecznik prasowy Instytutu Transportu Samochodowego.
Nowe auta z instalacją CNG dostępne w Polsce
Opel Zafira Tourer 2016 z silnikiem 1.6 Benzyna/CNG Turbo Ecotec o mocy 150 KM z manualną sześciobiegowa skrzynią kosztuje od 90 750 zł.
Skoda Octavia III Style 2016 1.4 110 KM TSI G-Tec CNG Kombi z manualną sześciobiegową skrzynią kosztuje 90 500 zł.
Volkswagen Caddy GP Kombi z silnikiem 2.0 o mocy 109 KM z pięciobiegowym manualem kosztuje od 86 tysięcy złotych.
Mercedes-Benz B 200 Natural Gas Drive z silnikiem 2.0 o mocy 156 KM i sześciobiegowym manualem kosztuje od 131 400 zł.
Zapytaliśmy przedstawicieli producentów o wolumen sprzedaży nowych aut z CNG i czy wymagają one dodatkowych czynności serwisowych
1. Opel
- Wolumen sprzedaży jest niewielki, sprzedają się pojedyncze egzemplarze aut na CNG. Wszystko przez ograniczoną dostępność sieci tankowania takiego paliwa. Klienci, którzy kupują takie auta to najczęściej przedsiębiorcy mający łatwiejszy dostęp do CNG. W Polsce bardziej spopularyzowane jest LPG i takich aut z fabrycznymi instalacjami sprzedaje się nieporównywalnie więcej. Jeśli chodzi o czynności serwisowe to wymiana filtra jest co 4 lata lub 66 tysięcy km. Przegląd samochodu jest typowy jak dla aut standardowych – powiedział Wojciech Osoś, Dyrektor ds. Public Relations w Oplu.
2. Skoda
- Aktualnie jesteśmy w posiadaniu 1 takiego samochodu i jest on użyczany zainteresowanym Klientom. Nowa Octavia G-TEC CNG napędzana jest nowoczesnym, turbodoładowanym silnikiem 1.4 TSI o mocy 110 KM. Specjalna wersja, oprócz przystosowania do wykorzystywania dwóch rodzajów paliwa, wyposażona jest także w systemy Start-Stop i odzyskiwania energii z hamowania.
Zobacz również: Top 10: auta na baterie z najlepszym przyspieszeniem
W przypadku tego modelu obowiązuje zasada stałych okresów przeglądowych (QI4) to znaczy, że raz w roku lub co 15 tys. km należy wykonać przegląd z wymianą oleju. W trakcie przeglądu należy dodatkowo sprawdzić:
- co 2 lata stan króćca wlewu gazu i szczelność układu CNG,
- co 4 lata - wzrokowo stan zbiornika.
Termin wymiany zbiornika określony został w Ustawie o Dozorze Technicznym - butlę należy wymienić po 20 latach jej eksploatacji - wyjaśnia Katarzyna Misztal, Specjalista ds. Komunikacji w Skodzie.
3. Mercedes-Benz
- Na polskim rynku oferujemy Klasę B 200 Natural Gas Drive – w 2015 roku sprzedaliśmy jedną sztukę tego samochodu. Jedyna dodatkowa czynność serwisowa to konieczność wymiany świec zapłonowych co 50 tys. km lub co 3 lata – powiedział Aleksander Rzepecki z Public Relations Mercedes-Benz Polska.
4. Volkswagen
- W ofercie Volkswagena jest tylko jeden model zasilany CNG - VW Caddy. Dla samochodów zasilanych gazem ziemnym wykonuje się dodatkowe czynności przy każdym przeglądzie podstawowym (sprawdzanie szczelności butli, przewodów itp.). Czas pracy wydłuża się wówczas nieznacznie, co z kolei odrobinę podnosi koszty przeglądu. Średnia roczna sprzedaż w ciągu ostatnich lat wahała się od 10 do 30 sztuk - mówi Izabela Czarnecka, Volkswagen Group Polska Sp. z o.o.
Podsumowanie
Ciągle powiększająca się siec stacji CNG w przyszłości doprowadzi do wzrostu udziału aut z instalacją CNG w rynku aut osobowych. Wzrost ten mógłby być pobudzony poprzez rządowe zachęty dla właścicieli decydujacych się na zakup bardziej ekologicznych rozwiązań w motoryzacji, jednak póki co Polska zostaje daleko w tyle np. za państwami skandynawskimi.