Przez całe lata musieliśmy w Polsce obywać się bez wielopasmowych dróg szybkiego ruchu. Nic więc dziwnego, że część kierowców popełnia błędy, korzystając z auta. Często np. nadużywają oni lewego pasa, podczas gdy służy on wyłącznie do wyprzedzania. Warto też stosować się do ograniczeń prędkości. Przed punktami poboru opłat ograniczenie to wynosi 40 km/h. W niektórych takich miejscach zainstalowano fotoradary, poza tym prędkość kontroluje też policja. Należy pamiętać, że poza sytuacjami awaryjnymi zatrzymywanie samochodu na poboczu autostrady jest niedozwolone.
Gdzie najlepiej odpocząć
Doskonałym miejscem postoju podczas podróży autostradami są Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP). PKN Orlen jest właścicielem aż 17 tego typu obiektów. Większość z nich prezentuje podobny i przyjaz-ny dla podróżnych standard, jak 2 najnowocześniejsze obiekty otwarte w kwietniu przy A2. Do dyspozycji podróżujących pozostaje tam 12 stanowisk do tankowania samochodów osobowych, 4 stanowiska LPG oraz 8 do tankowania samochodów ciężarowych i autobusów. W części restauracyjnej udostępniono 72 miejsca siedzące dla klientów stacji, którzy w komfortowych warunkach mogą nabrać sił do dalszej podróży. Nowe obiekty sa przyjazne dla rodzin z dziećmi - są w nich kąciki do zabawy oraz wygodne miejsca do przewijania maluchów. Wybierających się na letni urlop z pewnością ucieszy fakt, że dzięki wakacyjnej promocji w każ-dy weekend na stacjach własnych PKN Orlen i w Miejscach Obsługi Podróżnych przy płatności gotówką można zaoszczędzić 10 gr na litrze benzyny, oleju napędowego oraz biopaliw BIO100 i BIO85.
Nie taki szlaban straszny
Wjeżdżając na odcinek autostrady A2 Konin-Stryków lub A4 Bielany Wrocławskie-Sośnica, natkniemy się na Miejsce Poboru Opłat. Tu kierowcy ręcznie płacący za przejazd muszą zatrzymać się przed szlabanem. Wybierając właściwy pas, trzeba koniecznie zwrócić uwagę na to, czy nad wybranym przez nas stanowiskiem nie widnieje symbol viaTOLL. Takim symbolem opisane są najczęściej dwa skrajne pasy po prawej stronie. Są one przeznaczone dla kierowców płacących za pomocą elektronicznego urządzenia pokładowego. Po wybraniu pasa ruchu należy pobrać bilet. Wtedy podniesie się szlaban. Bilet należy zachować - na jego podstawie uregulujemy płatność przy opuszczaniu płatnego odcinka autostrady.
>>> ILE KOSZTUJE urządzenie viaAUTO, GDZIE zamontować w samochodzie skrzynkę - WIDEO
Stawki opłat są bardzo przejrzyste: motocykliści zapłacą 5 gr za kilometr, pozostali 10 gr za kilometr. Dokładną odległość i wysokość stawki, jaką zapłacimy, można sprawdzić w niebieskiej sekcji na stronie www.viatoll.pl.
Bez zatrzymywania się
Od 1 czerwca 2012 roku kierowcy samochodów osobowych mogą dobrowolnie dołączyć do systemu viaTOLL. Kierowca, który posiada urządzenie pokładowe viaAUTO, może płacić za przejazd bezgotówkowo i nie musi się zatrzymywać w Miejscach Poboru Opłat. System viaTOLL można kupić m.in. na wybranych stacjach PKN Orlen. Stawki opłat wnoszonych ręcznie i za pośrednictwem systemu viaTOLL są takie same i wynoszą - dla samochodów o dopuszczalnej masie całkowitej mniejszej bądź równej 3,5 tony - 10 groszy za kilometr. W systemie elektronicznym opłaty za przejazd konkretnym odcinkiem autostrady naliczane są dzięki komunikacji między przekaźnikami a urządzeniem pokładowym zamontowanym w pojeździe. System viaTOLL nie wymaga gromadzenia rachunków za przejazd. Firmowe rozliczenia z pracownikami mogą więc zostać uproszczone.
Rodzaje kont
W Polsce istnieje kilkanaście punktów, w których można nabyć urządzenie viaAUTO. Zanim się tam wybierzemy, warto wiedzieć, że istnieją 3 rodzaje kont.
Konto przedpłacone anonimowe. Działa na podobnej zasadzie jak telefon na kartę. Przed skorzystaniem z urządzenia viaAUTO trzeba naładować konto. Każdy przejazd sprawia, że z konta pobierana jest stosowna opłata. Co jakiś czas trzeba naładować konto w jednym z Miejsc Obsługi Klienta lub przelewem. Zaletą jest uproszczona procedura rejestracji - nie trzeba przedstawiać żadnych dokumentów.
Konto przedpłacone personalizowane. Zasady rozliczania są identyczne, jak w przypadku konta niespersonalizowanego, jednak użytkownicy, którzy zdecydowali się na podanie swoich danych i rejestrację, mają m.in. możliwość korzystania z portalu self-care na stronie internetowej viaTOLL.pl. Mogą też śledzić historię transakcji, stan swojego konta oraz doładowywać je przez Internet.
Konto z odroczoną płatnością. To konto szczególnie atrakcyjne dla firm. Formalności przy rejestracji jest nieco więcej i należy wnieść kaucję np. gotówkową w wysokości minimum 195 zł. Zaletą tego konta jest moż-liwość jednorazowego zapłacenia za wszystkie przejazdy pod koniec okresu rozliczeniowego.
Warto się pospieszyć
Urządzenie viaAUTO do końca sierpnia sprzedawane jest w cenie promocyjnej 70 zł, a po tym okresie będzie dostępne za 135 zł. Nakleja się je na wewnętrzną górną część przedniej szyby samochodu. Skrzyneczka nie wymaga zasilania, a jej bateria ma żywotność do 7 lat. Urządzenie to można przenosić pomiędzy pojazdami o dopuszczalnej masie nie wyższej niż 3,5 t. Adresy Miejsc Obsługi Klienta oraz wykaz dokumentów niezbędnych do założenia konta znajdują się na stronie www.viatoll.pl.
Stłuczka? Zachowaj spokój
Maciej Kubinowski, specjalista ds. likwidacji szkód, Proama
W sytuacji stłuczki warto wiedzieć, jak postąpić, by choć w pewnym stopniu zmniejszyć stres związany z tym zdarzeniem. Należy zacząć od ustalenia, który kierowca jest odpowiedzialny za szkodę. Jeśli nie ma co do tego wątpliwości wystarczy spisanie oświadczenia, w którym opisujemy okoliczności zdarzenia i dane uczestników. Wzór takiego oświadczenia dostępny jest na stronie www.proama.pl w zakładce "przydatne informacje".
W sytuacjach, gdy nie moż-na jednoznacznie ustalić odpowiedzialności lub gdy są osoby ranne, należy wezwać policję. Zarówno w przypadku szkody z OC sprawcy, jak i własnego AUTOCASCO o zdarzeniu należy niezwłocznie powiadomić ubezpieczyciela, który zleci rzeczoznawcy wykonanie protokołu oględzin oraz kosztorysu naprawy. Sprawę na pewno przyspieszy przekazanie ekspertowi wymaganych do likwidacji szkody dokumentów, tj. dowód rejestracyjny, prawo jazdy, oświadczenie sprawcy. Wykonane przez niego fotokopie trafią do firmy ubezpieczeniowej oraz do likwidatora.
Komunikacja ubezpieczyciel - klient odbywa się wielokanałowo: listownie, telefonicznie, e-mailowo. Klient jest na bieżąco informowany o statusie swojej sprawy. Kosztorys, wycena czy decyzja płatnicza w wielu firmach, w tym w Proama, dostarczane są w formie elektronicznej zaraz po przygotowaniu wypłaty odszkodowania, co znacznie przyspiesza moment otrzymania należności.
Wrzucam na luz
Nie masz wpływu na korki i dziury w drodze, ale masz wpływ na to, jak traktujesz innych uczestników ruchu drogowego. Wrzuć na luz i dołącz do naszej akcji na: http://www.facebook.com/wrzucamnaluz.
Proama promuje pozytywne zachowania na drodze, a bezpiecznym kierowcom daje nawet 70 proc. zniżki.