Z tym, niestety, sporo kierowców jest na bakier. Niektórzy na przykład reflektorową czy inną żarówką interesują się tylko wtedy, gdy się przepali i z chwilą jej wymiany zaraz zapominają o całej sprawie. W tej grupie są też i tacy, którzy w razie potrzeby kupują najtańsze żarówki, często niewiadomego pochodzenia. Nie zdają sobie sprawy, że kiepskiej jakości żarówka może dawać nieprawidłowy strumień światła, utrudniać lub uniemożliwiać prawidłowe jego ustawienie, a to już zaczyna być niebezpieczne. Inni z kolei wymieniają standardowe żarówki na takie o dużo większej mocy. Cierpią na tym odbłyśniki reflektorów, połączenia w obwodzie zasilania takich "przewatowanych" lamp są bardziej podatne na przegrzanie, a nawet przepalenie, nie mówiąc już o tym, że dla jadących z naprzeciwka - szczególnie nocą - spotkanie takiego auta nie jest miłym przeżyciem. Przesadzanie z żarówkami reflektorów zarówno w jedną, jak i w druga stronę jest szkodliwe. Nie bez powodu fachowcy zalecają, żeby stosować wyłącznie żarówki homologowane, i to na dodatek znanych na rynku firm. Kilka zamieszczonych przykładów takich właśnie produktów to dowód na to, że żarówka żarówce nierówna, nawet do takiego samego reflektora. Każdy może coś dla siebie wybrać, a przy okazji przypominamy kilka zasad postępowania z żarówkami, które warto wprowadzić w życie. Korzyści gwarantowane.
W zgodzie z przepisami
Piotr Bączkowski, uprawniony diagnosta ze Stacji Kontroli Pojazdów
- Żarówki w reflektorach auta muszą być atestowane - i o takich cechach, jakich wymagają warunki techniczne oraz specyfikacja producenta pojazdu. Zgodnie z obowiązującymi przepisami żarówka reflektorowa dla świateł mijania lub drogowych powinna mieć barwę światła białą lub żółtą selektywną. Za pomocą urządzenia do kontroli świateł można nie tylko sprawdzić ustawienie reflektorów. Diagnosta ma również możliwość pomiaru natężenia światła i jego temperatury. Jest więc w stanie stwierdzić, czy żarówka ma moc taką, jaką przewiduje producent. Niestety, nie ma najmniejszego wpływu na to, co właściciel auta robi z żarówkami po wyjeździe ze Stacji Kontroli Pojazdów. Skoro mowa o żarówkach, warto stosować wyłącznie produkty znanych firm. Gwarantują one zgodność z obowiązującymi przepisami, wysoką jakość wykonania oraz - co nie jest bez znaczenia, odpowiednią trwałość.
Dobierz żarówki do swoich potrzeb
Philips NightGuide 3 color
Ta żarówka daje białe światło w trzech odcieniach, zapewniając optymalne oświetlenie w trzech obszarach drogi i komfort widzenia kierowcy, który szybciej może dostrzec niebezpieczeństwo. W wersji Double Life ma dwukrotnie większą żywotność. Typy żarówek: H1, H4, H7 (R, S)
Philips VisionPlus
W porównaniu ze standardową żarówką daje do 50 proc. więcej światła. Jego strumień jest przy tym dłuższy o 10-20 m, co zwiększa czas na reakcję. Typy żarówek: m.in. H1, H4, H7
Philips BlueVision
Generuje światło zbliżone do dziennego o temperaturze barwowej 4000 stopni Kelvina. Prowadzenie samochodu nocą mniej męczy, a kierowca może szybciej reagować w nieprzewidzianych sytuacjach. Typy żarówek: m.in. H1, H3, H4, H7
Philips Longer Life
Ma trzykrotnie dłuższą trwałość niż żarówka standardowa dająca tyle samo światła. Typy żarówek: m.in. H1, H3, H4, H7, H11
Bosch Plus 30
Zapewnia lepszą widoczność dzięki zwiększeniu o 30 proc. wydajności świetlnej w stosunku do żarówki tradycyjnej. Typy żarówek: H1, H4
Bosch Allyear
Wytwarza żółte światło, które daje lepszą widoczność w deszczu, we mgle i podczas opadów śniegu. Typy żarówek: H1, H4
Bosch Xenon Blue
Daje barwę światła identyczną do dziennej i ma o 20 proc. większą wydajność świetlną w porównaniu z wyrobem standardowym. Typy żarówek: H1, H4, H7,
Osram Cool Blue
Wytwarza światło o temperaturze barwowej odpowiadającej lampom ksenonowym (4000 stopni Kelvina), daje o 20 proc. więcej światła niż standardowa żarówka halogenowa. Typy żarówek: H1, H4, H7, HB2, HB3, HB4
Osram Silverstar
Świeci silniej o ok. 50 proc. od żarówek standardowych. Ma jednocześnie większy zasięg o około 20 metrów. Typy żarówek: H1, H4, H7
Osram LightDay
Ma trzy razy dłuższą trwałość niż tradycyjna żarówka, mimo że jest używana zarówno w dzień, jak i w nocy. Typy żarówek: H1, H4, H7
Osram NightBreaker
Daje 90 proc. więcej światła, które dzięki wyższej temperaturze barwowej jest o około 10 proc. jaśniejsze. Stożek świetlny sięga aż 200 m , co powoduje, że oświetlenie drogi jest lepsze. Redukuje efekt oślepiania nadjeżdżających z naprzeciwka samochodów. Typy żarówek: H1, H4, H7
O wymianie żarówki i nie tylko
- Żarówki wymieniaj zawsze parami
- Systematycznie sprawdzaj żarówki
- W reflektorach należy wymieniać żarówki po ok. 30 000 km przebiegu lub co 2 lata
- Kilka razy w roku kontroluj ustawienie świateł
- Systematycznie czyść klosze reflektorów
- Woź ze sobą komplet zapasowych żarówek