Alkomat

i

Autor: archiwum se.pl

Będą blokady antyalkoholowe w samochodach i ograniczenie do 30km/h w strefie zamieszkania. Chce tego Parlament Europejski

2011-09-28 17:59

Szykuje się rewolucja? Obowiązkowe blokady antyalkoholowe montowane w nowych autach, ograniczenie prędkości do 30 km/h w strefie zamieszkania. Ponadto zakaz urządzeń ostrzegających o kontrolach drogowych, np. w GPS-ach. Takie są pomysły europosłów, zawarte w przyjętej we wtorek 27 września 2011 r. rezolucji Parlamentu Europejskiego. Rezolucja ta jest odpowiedzią na przyjęty w 2010 roku przez Komisję Europejską dziesięcioletni plan poprawy bezpieczeństwa drogowego w celu zmniejszenia o połowę, do 2020 roku, liczby śmiertelnych ofiar wypadków drogowych. Unia Europejska powinna też dążyć, zdaniem europosłów, do ograniczenia prędkości do 30km/h na drogach osiedlowych.

Jak informuje portal Interia, rezolucja PE jest odpowiedzią na przyjęty w ubiegłym roku przez Komisję Europejską dziesięcioletni plan poprawy bezpieczeństwa drogowego w celu zmniejszenia o połowę, do 2020 roku, liczby śmiertelnych ofiar wypadków drogowych. Eurodeputowani proponują m.in., żeby w każdym nowym samochodzie (osobowym i w furgonetkach) instalowano tzw. blokady antyalkoholowe, czyli urządzenia automatycznie wykrywające podwyższoną zawartość alkoholu w wydychanym przez kierowcę powietrzu i np. blokujące zapłon. W rezolucji eurodeputowani zachęcają Komisję Europejską do przedstawienia do 2013 r. propozycji dyrektywy zalecającej instalowanie tych systemów w nowych samochodach. Posłowie chcą także wprowadzenia jednolitego i obowiązkowego dla całej UE limitu dopuszczalnej zawartości alkoholu we krwi kierowców. Obecnie unijne zalecenia przewidują, że ma to być 0,5 promila. Większość państw UE dobrowolnie zastosowało ten limit. Niektóre z nich wprowadziły jeszcze ostrzejsze przepisy. W Polsce dopuszczalny limit to 0,2 promila. W Rumunii, Estonii, Czechach na Węgrzech i na Słowacji obowiązuje całkowity zakaz spożywania alkoholu przed prowadzeniem pojazdu. W Irlandii, Wielkiej Brytanii i Luksemburgu z kolei limit wynosi 0,8 promila.

Przeczytaj koniecznie: Używany roadster za 25 tys. zł. Co można kupić

Unia Europejska powinna też dążyć, zdaniem europosłów, do ograniczenia prędkości do 30km/h na drogach osiedlowych. PE ubiega się również o zainstalowanie w UE radarów kontrolujących prędkość motocyklistów oraz egzekwowanie od nich mandatów za przekroczenie prędkości. Posłowie proponują równocześnie ujednolicenie znaków drogowych oraz zasad przeprowadzania kontroli technicznych i zalecają powołanie unijnego koordynatora ds. bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Jego zadaniem byłoby promowanie bezpieczeństwa na drogach, pomoc w koordynowaniu polityk różnych krajów UE oraz ułatwianie przygotowywania, wdrażania i egzekwowania strategii bezpieczeństwa ruchu drogowego w UE. Ani propozycja KE ani rezolucja PE nie mają mocy prawnej, ponieważ dotychczas za bezpieczeństwo drogowe odpowiedzialne są wyłącznie kraje UE. Europosłowie chcą jednak, by władze państwowe dołożyły więcej starań, aby znacznie zmniejszyć liczbę ofiar wypadków drogowych.

Patrz także: Fiat 500C. Do zakupu zachęca sama Jennifer Lopez! VIDEO

Według danych PE, tylko w 2009 roku na europejskich drogach zginęło 35 tys. osób. Ponadto w tym samym roku rannych zostało 1,5 mln osób. Państwa członkowskie poniosły w omawianym roku około 130 mld euro kosztów związanych z wypłacaniem rent i odszkodowań oraz finansowaniem akcji ratunkowych. Dlatego w przyjętej rezolucji europosłowie wezwali do radykalnych działań, i to na szczeblu europejskim, żeby kierowców obowiązywały takie same zasady niezależnie od dróg, po których będą jeździć. Rezolucja liczy 103 zalecenia i przewiduje w szczególności zaostrzenie przepisów mających na celu zwalczanie problemu jazdy po alkoholu lub z nadmierną prędkością - dwóch wykroczeń uważanych w UE za przyczyny największej liczby wypadków i zgonów.

Nasi Partnerzy polecają