Choć caravaning ma w Polsce tradycje, wciąż jest niszowym hobby i nigdy nie był szczególnie popularnym sposobem na spędzanie wolnego czasu. Ma to szansę zmienić się w tym sezonie, który dla właścicieli i sprzedawców camperów zapowiada się rekordowo. W końcu dystans społeczny najłatwiej jest zachować, gdy dom i domowników wozimy ze sobą.
Sprawdź: Kampery i przyczepy będą hitem wakacji. Ile kosztuje wypożyczenie domku na kołach?
Być może w tym sezonie Polacy przekonają się, że nowoczesne kampery nie mają zbyt wiele wspólnego z małą przyczepą z Niewiadowa. Caravaningowe konstrukcje dzieli się na wiele typów, a każdy z nich ma swoje wady i zalety. Który będzie skrojony pod Twoje potrzeby?
Spis treści
Camper-van
Coraz bardziej popularny rodzaj kampera to tak zwany "camper-van", czyli pojazd wypoczynkowy zbudowany na bazie seryjnego dostawczaka. Nie ma on osobnej zabudowy, która byłaby widoczna z zewnątrz, a całe wnętrze jest zorganizowane na przestrzeni blaszaka, jakie na co dzień wożą towary. To oznacza zmniejszoną przestrzeń w środku, w praktyce uniemożliwiając zmieszczenie więcej niż 2-3 miejsc noclegowych.
Camper-vany dzielą się na dwa typy - zbudowane na bazie mniejszych vanów campery typu "California" (Volkswagen California, Mercedes-Benz Marco Polo, Ford Transit Nugget, Toyota Proace, Renault Trafic) i większych busów (Volkswagen Crafter, Renault Master, Ford Transit czy Fiat Ducato). Te pierwsze zazwyczaj mają rozkładany w górę dach, który tworzy miejsce do spania lub zwiększa ilość miejsca nad głową. Małe camper-vany często są fabrycznymi konstrukcjami producentów, ale nie brakuje także firm, które tworzą takie zabudowy na bazie osobowych lub dostawczych vanów. Większe busy są przerabiane już po wyjeździe z fabryki, a za bazę do ich stworzenia służy zazwyczaj wersja towarowa.
Taki typ kampera ma sporo zalet, jeśli podróżujemy samotnie lub we dwójkę. Mniejsze pojazdy mieszczą się do większości garaży podziemnych, mogą "nocować" tam gdzie większe kampery nie mają takiego prawa, a także zdecydowanie lepiej się nimi jeździ. Camper-vany coraz częściej mają na pokładzie łazienki, choć dotyczy to raczej tylko największych modeli.
Alkowa
To jeden z najpopularniejszych typów kampera w Europie. Charakterystyczny wygląd takiego wozu jest zasługą umieszczenia przestrzeni sypialnej nad kabiną kierowcy. Alkowa bazuje na większych autach dostawczych, ma zabudowę poszerzającą przestrzeń w środku, ale przód campera pozostaje taki sam jak w dostawczaku, na którym bazuje. Miejsce do spania pozwala wygospodarować więcej przestrzeni, którą w zależności od konfiguracji możemy przeznaczyć na miejsce do spędzania dnia, większą kuchnię lub dodatkową sypialnię.
Główną zaletą jest oczywiście zwiększenie przestrzeni do spania. Nadbudówka staje się niemal dodatkowym pokojem, który można przeznaczyć na składowanie rzeczy w dzień, a w nocy spanie. Takie rozwiązanie ma jednak sporo wad. Przede wszystkim, zwiększone zużycie paliwa. Pogorszona aerodynamika przyczynia się do większego hałasu i większego apetytu na paliwo. W górę idzie również środek ciężkości, a to sprawia, że musimy mieć się na baczności podczas jazdy w zakrętach. Wreszcie, niska przestrzeń, która mieści łóżko, szybciej się nagrzewa i podczas upałów może być w niej gorąco. Nowe kampery są całkiem dobrze izolowane, ale praw fizyki nie da się oszukać. Lżejsze, ciepłe powietrze ma tendencję do gromadzenia się w alkowie.
Półintegra/Kamper częściowo zintegrowany
Taki typ kampera łączy zalety camper-vana i alkowy, rzecz jasna kosztem przestrzeni. W dużym uproszczeniu jest to alkowa pozbawiona... alkowy. Mamy jednak poszerzoną zabudowę i zintegrowanie kabiny kierowcy z przestrzenią mieszkalną. Sypialnią zazwyczaj staje się kanapa w centralnym miejscu wnętrza lub łóżko podwieszone u góry, a drugie i kolejne miejsca do spania są wygospodarowane np. z tyłu pojazdu. Lepsze niż w alkowie jest prowadzenie, poziom hałasu i zużycie paliwa. Słabiej wypada rzecz jasna przestronność takiej konstrukcji. Trzeba się liczyć z tym, że nie możemy tu pozostawić niepościelonego łóżka, tak jak w alkowie. Często rozłożone miejsce do spania uniemożliwia nawet swobodne wejście i wyjście z kampera. Półintegra to najpopularniejszy typ campera w polskich wypożyczalniach.
Integra/Integral/Kamper zintegrowany
Najbardziej prestiżowe i najdroższe kampery to pojazdy zintegrowane. Za ich bazę służy podwozie dostawczego auta, obudowane tak, że nie da się z reguły poznać marki ani modelu. W kamperach zintegrowanych wszystko jest podporządkowane zwiększeniu komfortu podróży, a wnętrza takich domów na kołach są najbardziej przestronne. Znajduje to odzwierciedlenie w cenie - stworzenie tego typu konstrukcji jest najbardziej pracochłonne i zajmują się nimi najbardziej renomowane firmy.
Zalety tego rozwiązania to zdecydowanie największa wygoda i przestrzeń. Integra często ma również najlepsze wyposażenie z zakresu komfortu, a łazienki w takich kamperach są najbardziej praktyczne. Problemy z tego typu autami są łatwe do przewidzenia - największa ociężałość i trudność manewrowania to cena, jaką trzeba zapłacić za komfortowe mieszkanie. Najdroższe w zakupie integry mogą generować największe koszty, jeśli dojdzie do ich uszkodzenia. Poza podzespołami i elementami deski rozdzielczej, nie znajdziemy tu zbyt wiele elementów wspólnych z seryjnie produkowanymi dostawczakami.
Jeśli nie widzi Wam się kupno kampera, możecie go śmiało wypożyczyć w Polsce lub za granicą. Chętni na wyjazdy kamperem bądź z przyczepą muszą się spieszyć. Z relacji właścicieli firm wypożyczających domki na kołach wynika, że przeżywają one szturm klientów.