Montaż instalacji LPG w silniku z bezpośrednim wtryskiem nie stanowi problemu dla doświadczonego montażysty. Co więcej, firmy produkujące układy dedykowane wyspecjalizowały się w rozwiązaniach dla takich jednostek.
Dowiedz się: Można już samodzielnie tankować autogaz
Jednym z rozwiązań jest dotrysk benzyny, dzięki czemu wtryski chronione są przed nagrzewaniem się i przedwczesnym niszczeniem. W praktyce oznacza to, że w czasie jazdy skład mieszanki paliwowej nieustannie się zmienia, bowiem utrzymanie właściwego stosunku benzyny do LPG pilnuje sterownik. Jak wygląda trwałość silnika? Aby instalacja gazowa nie obciążała nadmiernie jednostki napędowej, dostosowuje się każdy z elementów instalacji do wymogów konkretnego silnika.
.
LPG wciąż się opłaca
Niektórzy producenci samochodów mają w swoich ofertach dedykowane instalacje gazowe, objęte fabryczną gwarancją. Wśród polskich kierowców funkcjonuje jednak przekonanie, że opłacalność zakupu takie auta, albo montażu instalacji LPG, warunkują wysokie roczne przebiegi. Nic bardziej mylnego. Dla przykładu - bazowa wersja Skody Fabii 1.2 TSI o mocy 90 KM kosztuje 44 880 zł. Do dedykowanej instalacji LPG firmy Landi Renzo trzeba dopłacić w salonach czeskiej marki 3150 zł (cena promocyjna).
Zobacz: LPG bez tajemnic. Instalacja gazowa to oszczędność
Jak wygląda więc stopa zwrotu inwestycji? Skoda Fabia 1.2 TSI spala średnio około 6,5 litra benzyny. To oznacza że koszt przejechania 100 km to przeszło 28 złotych. W przypadku posiadania instalacji LPG, mieszanka 7,5 litra gazu oraz połowy litra benzyny użytej do dotrysku, to koszt niespełna 15 złotych na 100 km. Tym samym kierowca jest w stanie zaoszczędzić 13 złotych na 100 kilometrów, o ile nie będziemy podróżowali zbytnio obciążonym autem czy też z nadmierną prędkością na autostradzie. Przy podkręcaniu obrotów dotrysk benzyny może być wyższy, a to zwiększa zużycie benzyny.
Skala niższych wydatków rośnie wraz ze wzrostem skali pokonanych kilometrów. Po przejechaniu 1000 kilometrów oszczędność wynosi 130 złotych, 10 tysięcy kilometrów 1300 złotych, a 20 tysięcy kilometrów 2600 złotych. Aby koszt zakupu instalacji LPG w przykładowej Skodzie Fabii 1.2 TSI zwrócił się całkowicie, należy pokonać nieco ponad 24 tysiące kilometrów.