Podczas letnich podróży auto jest często w pełni załadowane, co przekłada się na znacznie większe obciążenie niż podczas typowych przejazdów. Ciśnienie powietrza w oponach musi być dopasowane do tej sytuacji tak by uniknąć ich niszczenia, a w najgorszym wypadku "złapania gumy".
>>> Jakie opony wybrać - całoroczne czy letnie. Na co zwrócić uwagę przy zmianie opon
- Warto zwrócić uwagę na ten czynnik - wyjaśnia dr Andreas Topp, specjalista ds. opon w Continental. - Ciśnienie powietrza w oponach powinno być zawsze mierzone, gdy samochód jest w pełni załadowany. To jedyny sposób by być pewnym, że jest na właściwym poziomie - dodaje.
Ciśnienie sprawdzaj na zimnych oponach
Ciśnienie opon powinno być zawsze sprawdzane na zimnych oponach. Właściwe ciśnienie dla przednich i tylnych kół zazwyczaj się różni, a wartości zalecane przez producenta można znaleźć na wewnętrznej stronie pokrywy paliwa, na słupku drzwi, w schowku lub w instrukcji obsługi.
Niskie ciśnienie to ryzyko
W testach przeprowadzonych w Centrum Bezpiecznej Jazdy ADAC w Hanowerze, eksperci przeprowadzili symulację przejazdu uwzględniając podwójne zmiany pasa ruchu, zbaczanie w celu ominięcia przeszkody z w pełni załadowanym samochodem kompaktowym. Test był przeprowadzany z zalecanym ciśnieniem powietrza na pełnym obciążeniu - 2,8 Bara - oraz z zalecanym ciśnieniem powietrza bez obciążenia - 2,3 Bara. Jadąc z prędkością 65 km\h pojazd posiadający opony ze zbyt niskim ciśnieniem nie był w stanie bezpiecznie ominąć przeszkody. Stało się więc oczywiste, że niedopilnowanie właściwego napompowania opon przed wyruszeniem na wakacyjne wojaże niesie ze sobą zbyteczne ryzyko.
>>> Jak przygotować samochód do trasy, o czym pamiętać, co warto zabrać ze sobą
Słaby bieżnik zagrożeniem
Głębokość bieżnika jest tak samo ważna ponieważ okres letni to także deszcze i śliskie nawierzchnie. Porównując opony z właściwą minimalną grubością bieżnika, czyli 3 mm, i zużyte opony z tylko 1.4 mm, rezultaty testu były zatrważające. W warunkach aquaplanningu, jadąc z prędkością 60 km\h, auto mające stare opony straciło kontakt z nawierzchnią podczas skręcania i wjechało na nadjeżdżające pojazdy. Nawet doświadczeni kierowcy ADAC nie byli w takiej sytuacji w stanie utrzymać samochodu na drodze.
Sprawdzanie głębokości bieżnika jest proste: jeśli włożysz monetę 5 zł pomiędzy bloki opony, biała krawędź powinna zniknąć wskazując, że wciąż ma on wystarczającą grubość.