Zbieżność kół określa wartość położenia kół przednich lub tylnych względem siebie. Jest ona określana jako kąt pomiędzy torami obu kół tej samej osi. Kąt zbieżności zawiera się w przedziale +3 do –3 stopni. W przypadku dodatniego koła są zbieżne, przy ujemnym rozbieżne. Gdy punkty znajdujące się najbardziej z przodu obręczy kół są bliżej siebie, niż te znajdujące się z tyłu, wówczas diagnozuje się brak zbieżności.
Przeczytaj też: Hamulce: Jakie są objawy zużycia klocków i tarcz hamulcowych
Negatywne skutki braku zbieżności
Podstawowym kłopotem jest problem z utrzymaniem linii podczas jazdy na wprost. Jeśli czujemy, że musimy kręcić kierownicą, aby utrzymać kierunek jazdy powinniśmy odwiedzić stację diagnostyczną. Kolejnym niepożądanym efektem jest nierównomierne zużywanie się ogumienia. Tracimy w ten sposób możliwość wykorzystania pełnych możliwości danego modelu opon. Wymusza to także na nas częstszą wymianę ogumienia, ponieważ jedna ze stron ściera się znacznie szybciej. Następnym zauważalnym minusem jest zwiększony opór toczenia, który przekłada się na większe spalanie. Dużą wadą jest opóźnienie reakcji podczas wchodzenia w zakręty. - Jako że nie mamy zagwarantowanej pełnej powierzchni styku opony z nawierzchnią, nasze auto nie zachowuje się tak, jak powinno. Odczuwalny jest bezwład pojazdu na ostrych zakrętach – wyjaśnia Filip Fischer z Oponeo.pl.
Sprawdź: Jakie płyny dolewa się do samochodu, jak sprawdzić ich stan i dobrać odpowiedni
Ważne kontrolowanie geometrii
Regularne sprawdzanie geometrii kół pozwoli uniknąć kłopotów. Zaleca się, aby dokonywać tego przynajmniej raz w roku, najlepiej podczas wymiany opon np. z zimowych na letnie. Taka weryfikacja jest szczególnie ważna, gdy kupujemy nowe opony po to by od samego początku nie użytkować ich w niewłaściwy sposób. Faktem jest, iż taka usługa w większości serwisów jest stosunkowo droga, jednak w tym przypadku lepiej zaufać specjalistom, którzy posiadają specjalistyczne urządzenia do sprawdzania zbieżności kół. Niestety wszystkie domowe metody określenia dokładnych kątów zbieżności są obarczone ryzykiem błędu, a już różnica rzędu 0,5 stopnia jest na tyle poważna, by wpłynąć na jazdę. Nawet z wykorzystaniem wskaźników laserowych trudno mieć pewność co do dokładności pomiaru.