Amerykański Automobilklub informuje, że po przeanalizowaniu blisko 6500 przypadków, najczęściej psującym się elementem jest pompa paliwowa. Bardzo często pompa zostaje uszkodzona, kiedy w baku jest mało benzyny. Musi ona wówczas pracować więcej i mocniej. Często prowadzi to do jej przegrzania i awarii. Warto dbać o to, by w baku było minimalnie około 1/8 jego pojemności. Poza przegrzaniem pompy paliwa, przy zbyt małym poziomie benzyny, do przewodu paliwowego mogą dostać się drobinki, zbierające się przy dnie, które często prowadzą do zatkania przewodów i zgaśnięcia silnika.
Kolejne miejsce na liście awarii zajmuje alternator. Zdarza się, że kiedy próbujemy uruchomić silnik, rozrusznik kręci się bardzo powoli a światła auta przygasają. Powszechnym błędem jest wówczas kupno nowego akumulatora, a tymczasem winien bywa ładujący go alternator. Jeszcze inną przyczyną braku ładowania jest korozja na złączach (klemach). Często wystarczy ją usunąć i problem znika.
>>> Stukanie w podwoziu, terkotanie na zakręcie, klekot z silnika - co to jest, co się psuje
Jeśli ustalimy, że i złącza i sam alternator nie stwarzają problemów, to winną braku prądu jest bateria. Zajmuje ona trzecie miejsce, w rankingu najpopularniejszych uszkodzeń samochodów. Akumulatora naprawić się nie da. Jeśli przyjdzie na niego czas – trzeba kupić nowy.
Na czwartym miejscu uszkodzeń jest rozrusznik. Najczęściej nie jest to urządzenie bardzo drogie. Jak to bywa z urządzeniami mechanicznymi, lubią się one psuć. Dlatego nie ma na co czekać i wymienić go przy pierwszych oznakach uszkodzenia.
Kiedy zapala się czerwona kontrolka z symbolem termometru, na naprawy jest już najczęściej za późno. Lampka ta sygnalizuje problemy z układem chłodzenia silnika. Co może być ich powodem? Przerdzewiała chłodnica, cieknące przewody, czy zepsuty termostat. Winnych może być cała masa, dlatego układ chłodzenia warto sprawdzać często.
>>> Co zrobić, kiedy zdarzy się awaria auta na trasie
Ostatnie miejsce na liście najczęstszych usterek zajmują elementy gumowe silnika. Wśród nich pasek klinowy i wszelkiego rodzaju gumowe przewody. Mimo, że wykonane są one z gumy bardzo odpornej na wysokie temperatury, to z czasem i one parcieją. Co jakiś czas warto się im przyjrzeć.
Ogólny przegląd silnika warto dokonywać samemu, nawet jeśli za bardzo się na tym nie znamy. Potrafimy jednak stwierdzić wycieki z silnika, czy zniszczone elementy gumowe. A naszymi podejrzeniami warto podzielić się z mechanikiem.