Taryfikator punktów karnych

i

Autor: Tomasz Radzik/Super Express

Co Polacy myślą o wysokości mandatów? Wyniki badania zaskakują

2022-05-24 9:31

Nowy taryfikator jest już z nami od blisko pół roku. Czy podniesienie kar dla nieodpowiedzialnych kierowców przyniosło oczekiwane skutki? Niestety, z policyjnych danych wynika, że na drogach wciąż nie jest tak bezpiecznie, jakbyśmy tego chcieli. Czy te kilka miesięcy wystarczyło, by Polacy przyzwyczaili się do wysokich mandatów? Wyniki badania mogą być dla niektórych zaskoczeniem.

Dokładnie 1 stycznia br. weszła w życie nowelizacja prawa o ruchu drogowym, w ramach której zaczął obowiązywać nowy taryfikator mandatów. Kary za pospolite wykroczenia i nadmierną prędkość zwiększono kilkukrotnie, a maksymalna grzywna, jaką może otrzymać kierowca, wzrosła z 5 do 30 tys. złotych. Niestety, jak pokazują dane policji z pierwszego kwartału br., bat na nieodpowiedzialnych kierowców nie jest tak skuteczny, jakbyśmy się spodziewali. W zestawieniu z ubiegłym rokiem liczba wypadków i rannych w ich wyniku nieznacznie wzrosła (kolejno o 7 proc. i 3,5 proc.).

Z kolei w ogólnym rozrachunku liczba ofiar śmiertelnych w pierwszym kwartale 2022 r. w porównaniu z 2021 r. była jednak niższa (ponad 8 proc.). Można z kolei zauważyć spore rozbieżności w wynikach biorąc pod uwagę podział na miesiące. Liczba ofiar w marcu w odniesieniu do tego samego miesiąca ubiegłego roku spadła o prawie 20 proc, w styczniu o ok. 7 proc., w lutym natomiast wzrosła prawie o 8 proc.. 

Pirat z BMW gnał na złamanie karku. Policjanci byli bezlitośni

Wyższe kary co do zasady mają na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Cieszy mniejsza liczba ofiar śmiertelnych, nadal jednak wypadków jest sporo, a według statystyk momentami nawet nieco więcej niż w ubiegłym roku.

- podkreśla Rafał Mosionek z Beesafe.

Nowy taryfikator mandatów oczami Polaków

Z badania Gfk, przeprowadzonym na zlecenie fimy Beesfe, wynika, że co drugi Polak uznaje nowe kary pieniężne za adekwatne - takiej odpowiedzi rzadziej udzielali mężczyźni (45 proc.), niż kobiety (55 proc). 

W badaniu zaobserwowaliśmy też, że aktualną wysokość mandatów za odpowiednią częściej uznawały osoby nieposiadające auta – stwierdziło tak 57 proc. z nich, podczas gdy spośród respondentów mających samochód takiego zdania była niemal połowa (49 proc.)

- zauważa Rafał Mosionek z Beesafe

Natomiast co piąty Polak (21 proc.) biorący udział w badaniu uznał, że mandaty są zbyt niskie. Takiej odpowiedzi udzielił prawie co trzeci (29 proc.) respondent w wieku od 60 lat oraz ponad jedna trzecia (36 proc.) osób o statusie zawodowym robotnika niewykwalifikowanego. Sytuacja wyglądała podobnie (34 proc.) wśród przedstawicieli dużych miast (powyżej 500 tys. mieszkańców), zdaniem których mandaty również są zbyt niskie. Z kolei niecała jedna trzecia wszystkich uczestników badania (29 proc.) jest odmiennego zdania i uważa, że kary dla kierowców są zbyt wysokie – takiej odpowiedzi częściej udzielali mężczyźni (36 proc.) niż kobiety (22 proc.). Szczególnie często z takim stwierdzeniem zgadzały się osoby z wyższym wykształceniem (40 proc. z nich).

Zdania są podzielone

Zdania Polaków w kwestii nowego taryfikatora mandatów są mocno podzielone. Warto jednak pamiętać, że celem nowelizacji prawa o ruchu drogowym nikt nie chciał godzić społeczeństwa, tylko sprawić, by na drogach każdy uczestnik ruchu mógł czuć się bezpieczniej oraz by do śmiertelnych wypadków dochodziło coraz rzadziej. Przypominamy, że w ostatnich latach to właśnie Polska znajduje się w czołówce państw, na których drogach ginie najwięcej ludzi.

Nasi Partnerzy polecają