Co się stanie, gdy wrzucisz pierwszy bieg przy 100 km/h?

i

Autor: Auto Vlog Co się stanie, gdy wrzucisz pierwszy bieg przy 100 km/h?

Co się stanie, gdy wrzucisz pierwszy bieg przy 100 km/h? Nie musisz się już zastanawiać - WIDEO

2020-09-13 12:52

To wideo ilustruje, czego zdecydowanie nie należy robić ze swoim samochodem. Jeśli zastanawiacie się, jakie są skutki tzw. "moneyshift" czyli wrzucenia jedynki (lub innego, niskiego biegu) przy sporej prędkości, to na nagraniu zobaczycie dokładnie, czym się to kończy.

Co się stanie, gdybym przez pomyłkę zredukował bieg zamiast wbić wyższy? To pytanie z pewnością pojawiło się w głowie niejednego kierowcy, na szczęście większość z nas ma wystarczająco dużo rozsądku, by nie odpuścić sobie sprawdzanie tego w praktyce. Poza tym, od czego jest internet?

SprawdźTo koszmar kierowców jeżdżących po zmroku. Audi A5 zderzyło się z łosiem

Ten film dobrze pokazuje skutki wrzucenia jedynki przy prędkości około 100 km/h. W roli głównej - Ford Ranger z 1994 roku i Amerykanin, znany z niecodziennych eksperymentów przeprowadzanych na swoich gratach. Czym, w dużym skrócie, kończy się "moneyshifting"?

Co się dzieje, gdy zredukujemy bieg na zbyt niski?

Końcowy efekt i skala zniszczeń zależy od konkretnego silnika i podzespołów, ale zasada działania manualnej skrzyni jest w każdym aucie mniej więcej taka sama. Po wrzuceniu jedynki przy około 100 km/h, jako pierwsze w kość dostaje sprzęgło, które musi zrównać obroty silnika z obrotami kół. Jeśli sprzęgło jest sprawne i niezużyte, jest duża szansa, że jego tarcza wytrzyma, a uszkodzeniu ulegnie skrzynia biegów, która będzie musiała przenieść gigantyczne siły. Prawie na pewno zablokują się wówczas koła, bo opór stawiany przez cały układ przeniesienia napędu zadziała jak hamulec. Ostatni w kolejce do uszkodzenia jest silnik. W przypadku tak dużego i gwałtownego wzrostu prędkości obrotowej, może nastąpić kolizja tłoków z zaworami. Ucierpieć może również rozrząd. Możliwość uszkodzenia silnika podczas omyłkowego wrzucenia niższego biegu występuje niemal zawsze, choć wysokoobrotowe silniki o sportowej charakterystyce są zdecydowanie mniej podatne na tego typu usterki. 

Zobaczcie WIDEO: