Spójrzmy prawdzie w oczy. Instalacje gazowe obrosły w mity nie do końca bez powodu. Pamiętacie woń gazu unoszącą się z taksówek pod dworcem centralnym? Albo nierówną pracę Polonezów stojących w miejskich korkach? Jeśli nie pamiętacie, to wierzcie na słowo - tak było.
Ale to już przeszłość. Dzisiejsze instalacje są tak sprawne i dopracowane, że ich działanie jest takie jakie powinno być od początku - niezauważalne. A korzyści? Są jeszcze większe niż kiedyś, dlatego jeśli rozważacie założenie instalacji do swojego samochodu, ale z różnych powodów obawiacie się tego, lub uważacie to za niemożliwe, ten tekst jest dla Was. Obalamy w nim kilka mitów dotyczących instalacji LPG.
1. LPG niszczy silnik
Poprawnie dobrana i zamontowana instalacja nie szkodzi jednostce napędowej. Oszczędzanie na częściach i ich montażu mogą skończyć się usterką, ale jest to wina niewłaściwych podzespołów, lub ich niefachowej instalacji w warsztacie. Współczesne instalacje są na tyle zaawansowane, że wymagają ingerencji w elektronikę auta. Bez dokładnej kalibracji ryzyko awarii rośnie, ale wybierając renomowany warsztat możemy być pewni, że LPG nie zaszkodzi silnikowi. Składająca się z kilku elementów instalacja nie może być zbudowana z losowych „klocków”. Powinna stanowić sprawdzony zestaw od jednego producenta, a jej montaż powinien odbyć się w serwisie, który ma jego autoryzację.
2. Po montażu instalacji spadną osiągi
Spadek osiągów, podobnie jak awarie, spowodowane są niepoprawną kalibracją instalacji. Dobrze założony „gaz” nie wpływa w zauważalny sposób na zrywność i moc naszego auta. Co więcej, stosowany w silnikach diesla może nawet podnieść moment obrotowy. Dobrze świadczy o tym również fakt, że zespół STAG Rally Team należący do marki STAG miał w swojej stajni 650-konne BMW zasilane tym paliwem. Instalacja w nim zastosowana była oparta o standardowe komponenty, stosowane na co dzień w cywilnych autach.
3. Butla wybucha w razie uszkodzenia
Gdyby zbiornik LPG stanowił niebezpieczeństwo podczas wypadku, lub kolizji, takim autem nie można byłoby się poruszać po drogach publicznych, tymczasem, jak już pisaliśmy wyżej, nawet w sporcie motorowym stosuje się autogaz. Butle są szczelne i odporne na zniszczenia, co czyni gaz jednym z najbezpieczniejszych paliw płynnych. Testy ogniowe i balistyczne (mówiąc wprost - próby podpalenia i strzelanie do zbiorników LPG) dowiodły, że butle LPG są bezpieczniejsze niż fabryczne zbiorniki na benzynę czy ropę.
4. LPG zanieczyszcza środowisko
Ten mit wziął się prawdopodobnie stąd, że charakterystyczna woń gazu, która unosiła się ze starych aut aż gryzła w oczy. Dziś jest to przeszłość, a badania mówią jasno - autogaz to ekologiczne paliwo, a poziom szkodliwych emisji jest o wiele mniejszy niż w autach napędzanych benzyną. Mniejsza jest nie tylko emisja CO2, ale również emisja tlenków azotu (NOx), które są szczególnie toksyczne. Transport byłby znacznie bardziej przyjazny środowisku, gdyby więcej ciężarówek było zasilanych LPG. A tak przy okazji - wiedzieliście, że instalacje gazowe nadają się również do montażu w ciągnikach siodłowych?
5. Do nowoczesnych silników, LPG się nie nadaje
Do niedawna, to stwierdzenie było po części prawdziwe, jednak teraz można przyjąć, że do prawie każdego auta da się założyć „gaz”. Specjaliści z marki STAG pracują nad instalacją STAG 500 DIS, która będzie współpracować z silnikami z wtryskiem bezpośrednim. Dzięki temu nawet nowoczesne jednostki będą mogły być zasilane błękitnym paliwem.
6. Autem z instalacją LPG nie wjadę na parking podziemny
O ile wjazdy do parkingów podziemnych często zdobią znaki zakazu wjazdu dla aut zasilanych LPG, to w praktyce nie ma prawa, które pozwalałoby na jego egzekwowanie. Co więcej, nie ma też sposobu, aby sprawdzić czy samochód rzeczywiście ma instalację na pokładzie i czy porusza się na gaz i czy ma paliwo w zbiorniku. Skąd więc strach przed samochodami z LPG? Podobnie jak większość mitów, ma on źródło w czasach, gdy instalacje były często wadliwe, niefachowo zamontowane lub przestarzałe. Tak naprawdę ciężko jest wskazać konkretny incydent, w którym auto zasilane LPG uległo samozapłonowi lub wybuchowi, przyzwyczajenia i stereotypy biorą górę. Tymczasem samozapłon aut z silnikiem diesla i benzynowych bywa przyczyną problemów i pożarów. Płoną również auta elektryczne, takie jak Tesla!
7. Stracę gwarancję po instalacji LPG
LPG, dawniej montowane „na dorżnięcie” silnika i długo po okresie gwarancyjnym, dziś montuje się również w nowych autach, jeszcze w salonie, a nawet w fabryce. Fachowy montaż w autoryzowanym serwisie nie spowoduje utraty gwarancji i właśnie taką ofertę przygotował STAG. Daje to możliwość utrzymania gwarancji, dlatego doskonale odpowiada na potrzeby właścicieli nowych samochodów, którzy chcą jeździć taniej i zmniejszyć szkodliwe emisje swojego auta.
Materiał powstał przy współpracy z AC STAG