Rondo Starzyńskiego ZAMKNIĘTE

i

Autor: ARCHIWUM

Czy na pewno umiesz jeździć po rondzie?

2018-08-23 9:48

Rondo to jeden z lepszych wynalazków ludzkości. Usprawniają ruch, w przeciwieństwie do skrzyżować rozładowują ruch uliczny, a na dodatek pozwalają o 65% zmniejszyć liczbę śmiertelnych wypadków w stosunku do zwykłych skrzyżowań. Jednak jak prawidłowo poruszać się na skrzyżowaniu o ruchu okrężnym?

Badania wykazują, że zmiana zwykłego skrzyżowania na skrzyżowanie o ruchu okrężnym, czyli potocznie mówiąc rondo, ogranicza liczbę wypadków śmiertelnych w tym miejscu o ok. 65%. O 35-45% zmniejsza się natomiast liczba wypadków, w których ktoś odniósł obrażenia.

Czemu ronda są bezpieczniejsze?

Ronda ograniczają możliwość wystąpienia sytuacji kolizyjnych. Oprócz tego konstrukcja takiego skrzyżowania o ruchu okrężnym wymusza na kierowcach redukcję prędkości, dzięki czemu nawet jeśli dojdzie do kolizji, jej skutki mogą być mniej poważne niż przy wyższych prędkościach.

Kto ma pierwszeństwo?

Najczęściej pierwszeństwo przejazdu na rondzie mają pojazdy już poruszające się po tym skrzyżowaniu, jednak nie jest to regułą. Aby tak było, wymagane jest oznakowanie znakami C-12 (ruch okrężny) oraz A-7 (ustąp pierwszeństwa przejazdu). Jeśli przed wjazdem na skrzyżowanie znajdują się jedynie znaki C-12 (ruch okrężny), to jest ono uznawane za skrzyżowanie dróg równorzędnych. Wtedy pierwszeństwo mają kierujący nadjeżdżający z prawej strony, czyli wjeżdżający na skrzyżowanie. Na szczęście takich rond jest w Polsce co kot napłakał.

Uwaga na tramwaje

Powyższa zasada nie dotyczy jednak pojazdów szynowych. Dla własnego bezpieczeństwa najlepiej kierować się zasadą, że tramwaj ma zawsze pierwszeństwo.

W sytuacji równorzędnej (np. skrzyżowanie/rondo oznaczone jedynie znakiem C-12), tramwaj ma pierwszeństwo także wtedy, kiedy nadjeżdża z lewej strony. W przypadku, gdy przed rondem dla jego kierunku ruchu dodatkowo znajduje się znak A-7 (ustąp pierwszeństwa przejazdu), motorniczy powinien ustąpić pierwszeństwa pojazdom poruszającym się po rondzie. Jednocześnie pojazd szynowy już znajdujący się na rondzie opuści je jako pierwszy, ponieważ w stosunku do pojazdów poruszających się po skrzyżowaniu okrężnym jest w sytuacji równorzędnej i ma przed nimi pierwszeństwo.

Bezpiecznie wjechać i zjechać

Tak jak w przypadku każdego innego skrzyżowania, kierowca zbliżający się do ronda ma obowiązek zachować szczególną ostrożność. Pamiętajmy także o sygnalizowaniu kierunkowskazem zamiaru opuszczenia ronda. W przypadku rond wielopasmowych konieczne jest wcześniejsze ustawienie się na właściwym pasie. Ogólnie przyjęta zasada mówi, że w przypadku rond dwupasmowych prawy pas kieruje nas w prawo i na wprost, a lewy – w lewo oraz umożliwia zawracanie. Pamiętajmy, że zjeżdżając z wewnętrznego pasa, musimy ustąpić pierwszeństwa pojazdom poruszającym się po naszej prawej stronie.