Choć kampery i przyczepy kempingowe oferują dziś wysoki poziom komfortu i masę udogodnień, niektórym caravaning kojarzy się z zimnem i koniecznością ubierania się na cebulkę. To prawda, że w kamperach jesteśmy znacznie bliżej przyrody i warunków atmosferycznych, które w domowych warunkach oglądalibyśmy tylko zza okna, ale w nowoczesnych konstrukcjach nawet ciepłolubnym nie powinno być zimno. Odpowiada za to ogrzewanie postojowe i solidna izolacja termiczna.
Sprawdź: Czy kamper jest tańszy niż hotel? Porównujemy CENY wakacji
Camper-van, którego testowaliśmy, czyli Renault Master z zabudową firmy Ebacamp, ma duże, przesuwne drzwi. Normalnie służyłyby do załadunku towaru (taki camper-van bazuje na blaszaku) - tu pełnią rolę drzwi wejściowych do domu na kołach. Do Mastera łatwo jest więc wpuścić powiew chłodnego powietrza, ale równie proste będzie ponowne ogrzanie jego wnętrza.

i
Za komfort termiczny odpowiada dobrze znane Webasto. W testowanym camperze jest to układ o oznaczeniu AT2000 STD zasilany "dieslem". Ciepło rozprowadza z kolei system wentylacji Truma, który przekazuje powietrze do łazienki i do części sypialnej. Tylko dwa nawiewy wystarczają do nagrzania wnętrza campera, choć jeden dodatkowy wylot zdecydowanie by się przydał.
Pierwszej nocy w kamperze poczułem lekki chłód, ale sam byłem sobie winny
Zapomniałem ustawić elektroniczny termostat na funkcję podtrzymywania temperatury. W środku nocy zerknąłem na termometr, który pokazywał 14,7 stopnia Celsjusza (na zewnątrz było 7 stopni). Bez wahania włączyłem więc ogrzewanie, a po minucie spod łóżka zaczęło dobiegać szybkie stukanie. To praca pompy paliwa, które podaje świeżą ropę naftową do piecyka Webasto. Ten zamienia ją dla nas w słodkie ciepło i po 10 minutach temperatura wzrosła do 16 stopni. Pół godziny wystarczyło do osiągnięcia zadanych 20 stopni Celsjusza. Po dogrzaniu wnętrza nawiew przechodzi w stan uśpienia, a cały układ uruchamia się doraźnie, gdy w kabinie zrobi się zbyt zimno.

i
Jeszcze cieplej jest w łazience Mastera, gdzie na małej przestrzeni znajduje się drugi nawiew. Bez kłopotu ogrzejemy pomieszczenie do temperatury, która pozwoli na komfortowy prysznic.
Pisaliśmy: Kampery i przyczepy będą hitem wakacji. Ile kosztuje wypożyczenie domku na kołach?
Wady tego rozwiązania, z punktu widzenia ciepłolubnego śpiocha, kończą się na hałaśliwej pracy pompy paliwa. Nie generuje ona może przesadnie głośnych dźwięków, ale w nocy wszystko wydaje się być głośniejsze. Osoby, które śpią lekko mogą narzekać, na rytmiczny stuk, którego efekt potęguje całkiem dobra izolacja akustyczna campera od Ebacamp. Dobra izolacja termiczna jest z kolei ważna dla zdolności utrzymywania ciepła. Na poniższym zdjęciu widać, ile miejsca zajmuje warstwa izolująca wnętrze od chłodu i hałasów.

i
Wniosek jest prosty - w kamperze da się zmarznąć, ale dzieje się to przede wszystkim wtedy, gdy zapomnicie w porę włączyć ogrzewanie. Poprawnie działające Webasto zmniejsza szanse na odczuwanie chłodu niemal do zera, choć swoje doświadczenia opieram na kilku nocach spędzonych w śpiworze. Jeśli nie wychodzimy z pojazdu zbyt często, wnętrze nie wychłodzi się zbyt szybko. Nie dziwi mnie fakt, że nie brakuje zapaleńców, którzy kamperami ruszają nawet na narty! W alpejskich miejscowościach widok domów na kołach nikogo nie dziwi.