Opony są jednym z najważniejszych elementów naszego samochodu. Zużyte nie spełniają swojej roli i stają się niebezpieczne. Źle dobrane powodują, że nasz samochód ma gorsze osiągi, a systemy wspomagania kierowcy, takie jak ABS czy ESP mogą działać niewłaściwie. Czym zatem kierować się przy zakupie opon letnich?
- Zanim zdecydujemy, czy chcemy kupić opony nowe, czy też używane powinniśmy najpierw wiedzieć, jakie parametry powinny one mieć. Chodzi między innymi o rozmiar i indeks prędkości. Te informacje zawarte są w instrukcji pojazdu - wyjaśnia Piotr Ciesielski, opiekun kategorii "Motoryzacja" w serwisie Allegro.pl – Warto pamiętać, że każdy producent ma w swojej ofercie opony różnej klasy: ekonomiczne, klasy średniej i klasy wyższej. Kupując komplet opon warto przyjąć jakieś kryteria zakupu. Nie kierujmy się tylko ceną, ponieważ ta nie zawsze jest wyznacznikiem naszego bezpieczeństwa – dodaje ekspert.
Przeczytaj: Dbaj o ciśnienie opon! Właściwy poziom ciśnienia w ogumieniu to podstawa
Jeżeli używane to jakie?
Nie każdego stać, na wygospodarowanie w domowym budżecie rezerwy na zakup nowych opon letnich. Dlatego spora część kierowców – bo aż 35 proc. – zmuszona jest wybrać opony używane. W takim przypadku bezwzględnie należy zwrócić uwagę na kilka aspektów.
- Bardzo ważna jest data produkcji opony. Jest ona nabita w owalu i składa się z czterech cyfr. Pierwsze para oznacza numer tygodnia, druga rok produkcji – wyjaśnia Piotr Ciesielski. – Specjaliści radzą, żeby nie użytkować opon starszych niż 5 - 6 lat Utraciły one większość swoich właściwości i mogą stanowić spore zagrożenie. Wszystko zależy jednak od stopnia zużycia i sposobu przechowywania.
Polskie prawo przewiduje, że głębokość bieżnika nie może być mniejsza niż 1,6 mm. Pamiętajmy jednak, że w przypadku opon letnich te wartości są niewystarczające. Eksperci radzą, aby opony wymieniać na nowe, kiedy głębokość bieżnika zmniejszy się do 3 mm. Poniżej tej wartości opona letnia zaczyna gwałtownie tracić swoje parametry techniczne. Nawet dwukrotnie wydłuża się droga hamowania i zwiększa się znacznie ryzyko wystąpienia zjawiska aquaplaningu.
Dodatkowo warto sprawdzić stan wizualny takiej opony, bieżnik musi być regularny, nie może mieć niesymetrycznego wytarcia. Jeżeli zauważymy wybrzuszenia, przecięcia lub inne uszkodzenia mechaniczne lepiej udać się do serwisu wulkanizacyjnego, w którym profesjonalista zweryfikuje stan techniczny opony i zdecyduje, czy nadaje się ona do użytku.
Sprawdź też: Dlaczego opony zimowe nie nadają się do jazdy w wyższych temperaturach
Czy można wymienić tylko dwie opony?
Najlepszym i najbardziej optymalnym rozwiązaniem jest wymiana wszystkich czterech opon. Jeżeli jednak decydujemy się na wymianę dwóch opon należy pamiętać o obowiązujących przepisach. Prawo nie zabrania posiadania różnego rodzaju ogumienia pod warunkiem, że na jednej osi pojazdu będą znajdowały się takie same opony.
Różne modele opon powodują, że osie inaczej zachowują się podczas jazdy. Ich skuteczność jest wynikiem średniej ich różnych reakcji na aquaplaning, różnych dróg hamowania i różnej przyczepności. Warto więc pamiętać, że lepsze opony powinno się zakładać zawsze na tył pojazdu. Ułatwi to kontrolę nad samochodem w awaryjnych sytuacjach i zniweluje ryzyko wpadnięcia samochodu w poślizg i obrotu na mokrej nawierzchni.
Przed zakupem warto zadać sobie kilka pytań, które ułatwią transakcję: czy potrzebuję samochodu cały czas i we wszystkich możliwych warunkach pogodowych, jak użytkuję samochód, czy zawsze oczekuję od mojego samochodu najlepszych możliwych osiągów, czy jeżdżę głównie w mieście, czy używam samochodu służbowo, itp.? Odpowiedzi na te pytania pomogą nam wybrać najlepsze rozwiązanie.